BARNEVELD - Corona heeft over het algemeen weinig goeds gebracht, maar de pandemie heeft het toerisme in de gemeente Barneveld uiteindelijk geen windeieren gelegd. Dat concludeert Wilco de Jong precies een jaar na de oprichting van Stichting Visit Regio Barneveld. Het is dan ook tijd om vlot door te schakelen en Barneveld nog beter op de kaart te zetten. Daarbij richt de stichting zich vooral op bedrijven binnen de grenzen van de gemeente

Het is steeds even zoeken geweest om Barneveld op de juiste manier te positioneren als toeristische trekpleister, geeft De Jong aan. “Vanuit de gemeente Barneveld is destijds gestart met ‘Daarom Barneveld’, een offensief om de negen kernen van de gemeente op de toeristische kaart te zetten. Tegelijkertijd trok ik de kar van Go Barneveld, het toeristisch aanjaagteam waarmee we diverse initiatieven op poten hebben gezet. In 2022 achtten we de tijd rijp om beide ‘bewegingen’ samen te voegen en onder de noemer ‘Visit Regio Barneveld’ verder te gaan.”

Vol ambitie
Een jaar na de oprichting blikt De Jong tevreden, maar ook vol ambitie voor de toekomst, terug op een zeer geslaagd toeristisch seizoen. “Door corona werd de toerist min of meer gedwongen om thuis te blijven. Je kon niet naar Curacao of Amerika, maar waren noodgedwongen aangewezen op ons eigen land en de eigen regio. Dat is het moment geweest dat met name de Veluwe (her)ontdekt werd als toeristische trekpleister. Niet alleen door toeristen van buiten de gemeente, maar ook voor eigen inwoners én ondernemers.”

Verblijfstoerisme steeg in de afgelopen periode met maar liefst vijf procent. “Deze stijging heeft alles te maken met het gegeven dat inwoners en bedrijven in de regio hun eigen achtertuin ontdekten. Net zoals veel Amsterdammers nog nooit een bezoekje hebben gebracht aan het Paleis op de Dam, zo waren en zijn er ook inwoners van Otterlo die het Kröller Müller nog nooit van binnen hebben gezien. En zijn er Barnevelders die nog nooit gehoord hebben van bijvoorbeeld de prachtige Giro di Barneveld, een ludieke fietstocht in de gemeente. Of van de keur aan mogelijkheden voor bedrijfsuitjes. Daar is met corona verandering in gekomen en die beweging willen we met Visit Regio Barneveld graag verder ontwikkelen.’’

Visit Regio Barneveld is een stichting waarvan De Jong de kar trekt samen met Rick Otter (recreatiepark De Boshoek), Thom Morsink (Gasterij ‘t Hilletje) en Bernard ‘t Jong (Expeditie Zeumeren). “We zijn nu een jaar bezig en we hebben er veel vertrouwen in dat het nog meer vruchten gaat afwerpen dan we al gezien hebben. Met name in het regionale bedrijfsleven liggen er tal van kansen”, betoogt De Jong. “Niet alleen inwoners en dagjesmensen ontdekken deze achtertuin, maar ook bedrijven zien dat er zo veel meer is dan op het eerste gezicht lijkt. Men ontdekt bijvoorbeeld de e-shopper, de elektrische step waarmee je als team de leukste tochten kunt maken. Neem campings en andere toeristische organisaties waar tal van mogelijkheden liggen voor sport en spel. En kijk ook eens naar de al genoemde Giro di Barneveld. Hoe leuk en zinnig is het om als bedrijfsteam op de fiets te stappen, onderweg leuke opdrachten te doen en ergens een hapje te eten. Deze fietstocht voert langs zeer afwisselende landschappen. Daarnaast hebben we meerdere uitstekende aanbieders van bedrijfsuitjes binnen de gemeentegrenzen om te ontdekken hoeveel er eigenlijk te beleven valt in de regio Barneveld. Ik noem ook graag het Rondje Barneveld, het Rondje Kootwijkerbroek en het Rondje Voorthuizen, prachtige wandelroutes waarmee je je als team uren kunt vermaken.”

Stijging van 5 procent
De Jong is blij met hoe het toerisme zich in de gemeente heeft ontwikkeld in de afgelopen jaren. “Sinds 2019 zien we een stijging van vijf procent in verblijfsrecreatie en we kunnen stellen dat er volop beweging is bij de toeristische ondernemers. Wist je dat er in de gemeente Barneveld 850 mensen zijn die hun brood verdienen met toerisme en recreatie en dat er jaarlijks meer dan 65 miljoen euro besteed wordt in deze sector? Met deze cijfers neemt de sector de derde plaats in. Met andere woorden: de toeristische sector is de derde economische pijler van de gemeente. Iets om trots op te zijn en ook iets om als bedrijfsleven te omarmen.”

Visit Regio Barneveld is op 21 juni precies één jaar uit de startblokken en nu is het de tijd om door te stappen, aldus De Jong. “Door het verblijfstoerisme verder te stimuleren, maar ook door het dagtoerisme te promoten. Dat doen we onder meer met onze TIP's (Toeristische Informatie Punten in Voorthuizen, Garderen en Barneveld). Daarmee informeren we toeristen, onze eigen bevolking, maar zeker ook het bedrijfsleven. Waarbij er een belangrijke focus zit op duurzaamheid. We leven in de groene longen van de Veluwe. We willen geen massatoerisme, maar vormen van recreatie die het milieu goeddoen én die duurzaam zijn. Volgens mij past dat precies bij de ambities van het Barneveldse bedrijfsleven.”h

www.visitregiobarneveld.nl