BARNEVELD - Veel brievenbuscadeautjes, chocola voor thuiswerkende werknemers en een uitgebreider kerstpakket. Corona bracht een berg ellende, maar aan het eind van het jaar trekken veel werkgevers de portemonnee wat verder open om hun mensen te verwennen.

Dit jaar werden nagenoeg alle fysieke bijeenkomsten zoals evenementen, beurzen en  etentjes gecanceld. Maar ook met het uitblijven van kerstborrels hebben werkgevers een hoop budget uitgespaard. “Dat zie je nu terug in de cadeautjes waarmee werkgevers hun mensen trakteren”, zegt Joop van Veelen, voorzitter van de landelijke branchevereniging PPP en bekend van het Barneveldse ProComm.

Met name de brievenbus is een populair kanaal om werknemers in de watten te leggen, constateert hij. “Dat was bij de eerste lockdown al zichtbaar. Werkgevers van wie veel mensen thuiswerken zag je veel extra’s doen om het contact met hun personeel goed te houden. Nu het einde van het jaar daar is, zie je dat terug in de eindejaarsgeschenken. Dat dit jaar de WKR-regeling is opgerekt helpt daar ook nog eens bij.”

Niet dat de bedrijven nu binnengelopen zijn in 2020, geeft Van Veelen aan. Integendeel, de branche heeft flinke averij opgelopen. “Voordat de crisis Europa bereikte ging het al mis. In China gingen de fabrieken dicht, waardoor wij onze spullen niet kregen. Toen ze daar vervolgens weer opengingen werd er voor de zekerheid flink extra besteld. Op het moment dat die ladingen binnenkwamen, brak de pandemie in Europa uit en bleef alles in de magazijnen liggen. Geen EK, geen Eurovisie Songfestival, geen evenementen, geen beurzen en geen congressen.”

Thuiswerkplek
Dat werkgevers hun personeel wat vaker met cadeautjes verrasten heeft de handel enigszins goedgemaakt. Bovendien wordt er dit jaar ook extra budget vrijgemaakt voor het kerstpakket. Dat merken ze ook bij Greengiving, een andere Barneveldse speler in promotiegeschenken. “Het is weer vliegen en rennen”, zegt John van Ginkel namens het bedrijf. “Werkgevers hebben flink uitgepakt voor hun thuiswerkende medewerkers. Leuke dingen om de thuiswerkplek mee aan te kleden zoals opladers en bureauaccessoires, maar we zien ook veel Tony's Chocolonely, doppers en drinkflessen. Allemaal dingen die je makkelijk via de post kunt versturen. We zien daar dan ook een enorme groei in.”

Dat er bewuster wordt gekozen, zien ze ook bij Greengiving. “De klant is kritischer geworden op dat gebied, en terecht”, aldus Van Ginkel. Rommel wordt niet gewaardeerd. En klanten zoeken vaak geschenken waar een verhaal achter zit, zoals duurzaam geproduceerde chocola of boompjes of zaden die je per post kunt versturen. Een andere trend is dat give aways worden gemaakt van duurzame grondstoffen zoals bamboe, tarwestro (pennen, bekers) en koffiedik. Al met al goede en leuke ontwikkelingen die veel mensen dit jaar ook in hun kerstpakketten gaan terugzien.”

Kwaliteitsslag
De branche maakt een flinke kwaliteitsslag. Van Veelen: “Er wordt steeds beter over nagedacht. Men kijkt veel beter of een cadeautje nuttig ingezet wordt en verantwoord is geproduceerd als het gaat om milieu en kinderarbeid.”