Uw klant gaat failliet, een financiële strop dreigt. Veelal zit er niets anders op dan achteraan aan te sluiten in een lange stoet van schuldeisers. Als er al iets te verdelen is, dan komt dit veelal alleen terecht bij de curator, fiscus of bank. Hierna kort een aantal mogelijkheden om de schade te beperken.

Levert u goederen aan klanten? Spreek dan vooraf met de klant af dat de goederen onder eigendomsvoorbehoud aan hem worden geleverd. Dat kan bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden. Uw klant wordt pas eigenaar wanneer hij betaald heeft. Bij faillissement van de klant, kunt u de niet betaalde goederen in principe terughalen. Let op, u moet de curator wel exact kunnen aantonen om welke goederen het gaat.

Vergelijkbaar met het eigendomsvoorbehoud is het - relatief onbekende recht van reclame. Ook dit biedt een verkoper de mogelijkheid om onbetaald gebleven goederen terug te vorderen. Voordeel is dat het recht van reclame niet contractueel hoeft te worden vastgelegd. Er gelden wél strakke voorwaarden, zo mag de openstaande factuur bijvoorbeeld niet ouder zijn dan zes weken. Zijn de financiële belangen groot, dan kunt u van de klant verlangen dat hij een bankgarantie verstrekt. Bij een bankgarantie garandeert de bank u onvoorwaardelijk een afgesproken bedrag uit te betalen, wanneer een beroep op de garantie wordt gedaan. Dat maakt de bankgarantie een zeer geschikt beschermingsmiddel bij faillissement van de klant. Gaat de klant failliet terwijl uw rekening nog openstaat, dan kan de bankgarantie worden aangesproken en zal de bank overgaan tot uitbetaling.

Een andere mogelijkheid is dat u het contract met de klant door meerdere partijen laat tekenen. Naast de klant bijvoorbeeld ook door zijn holding. Zo spreid u het risico. Gaat de klant failliet, dan kunt u immers één van de andere partijen aanspreken die heeft meegetekend. Tot slot: voorkomen is uiteraard beter dan genezen. Bestaan er vooraf twijfels over de financiële situatie van uw klant, controleer dan - bijvoorbeeld bij een kredietbeoordelaar - eerst de  kredietwaardigheid van deze klant.

Johan de Koning Gans is advocaat bij Post Advocaten

postadvocaten.nl