De sleutel tot succesvol zakendoen? Je eigen vraag creëren. Of zoals Freddy Heineken eens zei: ‘Ik verkoop geen bier, ik verkoop gezelligheid’. Een goed product is niet afdoende, het draait om beeldvorming. Marketing. Bij Van Delen Telecom hebben ze gemerkt hoe belangrijk de uitstraling van je bedrijf kan zijn. Sinds zij een jaar geleden het nieuwe pand betrokken, kloppen steeds meer potentiële klanten aan. “Dit pand, op deze zichtlocatie, is de perfecte succesvolle combinatie.”

Toen bierbrouwer Heineken eind jaren '30 de Amerikaanse markt wilde veroveren, kwam het concern met een unieke strategie. Studenten werden ingehuurd om in bars te vragen naar het dan nog onbekende Heineken-bier. Als een bareigenaar na enkele keren nee-verkoop een vertegenwoordiger in zijn zaak kreeg, wist die niet hoe snel hij een order moest doen. Listige, maar sublieme marketing. Ondernemer Corné van Delen houdt ervan.

Zien doet geloven
Een groot portret van Nederlands bekendste bierbrouwer siert de muren van het gloednieuwe bedrijfspand van Van Delen Telecom aan de Parmentierstraat. “Heineken was een fantastisch strateeg. Hij wist dat je naast het bieden van goede kwaliteit, mensen ook een wauw-gevoel moet geven. De overtuiging dat ze bij jou moeten zijn.” Die vraag creëer je als bedrijf natuurlijk via marketing, maar de persoonlijke ervaring is minstens zo belangrijk, vindt Van Delen. “Je bedrijfspand is een belangrijk onderdeel van je imago, maar ook de plek waar je de klant persoonlijk ontvangt. Waar je contact maakt en de kans krijgt om iemand te overtuigen van jouw toegevoegde waarde. Daarom hebben we ons kantoor ingericht met de nieuwste snufjes en ontwikkelingen op het gebied van telecommunicatie. Het is als het ware één grote showroom, waarin je alle mogelijkheden met eigen ogen kunt zien en ervaren.”

Groot door carkits
Dat is nodig, want de ontwikkelingen op het gebied van telecommunicatie gaan razendsnel. “Toen Alida en ik ons bedrijf oprichtten in 1998 lag onze focus op het inbouwen van carkits. Enorme bakken waren dat. Kun je het je nog voorstellen? En nog maar iets meer dan tien jaar geleden verschenen de eerste smartphones, terwijl anno 2019 werkelijk alles verbonden is via internet.” Door tijdig te anticiperen op technische ontwikkelingen wist Van Delen Telecom uit te groeien van regionaal telecombedrijfje tot een landelijke speler met grote (inter)nationale bedrijven in zijn klantenkring. “Onze kracht is innovatie. We waren bijvoorbeeld al in een vroeg stadium overtuigd van de opkomst van Internet of Things (IoT). Inmiddels is IoT niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Slagbomen in de parkeergarage met kentekenherkenning, opleggers die alleen aan de juiste vrachtwagen koppelen, diefstaltracking op fietsen enzovoort. Naar verwachting zijn in 2020 maar liefst 50 miljard IoT-devices aan het internet gekoppeld. Niet alleen computers en sensors, maar ook auto’s, machines en windmolens. We vinden het nu al normaal dat je op afstand je totale kantoor kan bedienen. Dat je overal ter wereld kunt werken of je materieel monitoren en beheren. Bedrijven hebben de nodige moeite om al deze innovaties bij te houden, laat staan te overzien. Wij zien het dan ook als onze taak om onze klanten op dit gebied te ontzorgen en hen in deze ontwikkelingen mee te nemen. Ons nieuwe pand is daarbij een belangrijke tool.”

Zichtlocatie betekent klanten
In november 2018 vierde Van Delen Telecom het 20-jarig jubileum tegelijk met de officiële opening van het nieuwe pand. Het staat op één van de laatste beschikbare kavels ten oosten van de Plantagelaan. “De plek voelde meteen goed”, blikt Van Delen terug. “De Briellaerd is een modern en fris bedrijventerrein waar je met een gerust hart klanten kunt uitnodigen. Gepositioneerd langs de doorgaande weg is het een visitekaartje geworden voor potentiële nieuwe klanten. Zonder overdrijven hebben we sinds de opening van dit pand een aanloop van nieuwe klanten gezien. Men beweert wel eens het tegenovergestelde, maar een zichtlocatie is absoluut wél belangrijk.”

Voor het ontwerp van het pand klopte Van Delen Telecom aan bij het eveneens op De Briellaerd gevestigde architectenbureau BOXXIS Architecten. “Wijnand Thomassen tekende een prachtig fris ontwerp: symmetrisch, flexibel en transparant.” Die transparantie is een understatement, want wie langs het pand rijdt, ziet meteen dat persoonlijk contact hier heel serieus wordt genomen. De grote glazen pui laat werkelijk niets aan de verbeelding over.

Van Delen lacht: “Ja, je kijkt dwars door het pand heen. Er zijn wel mensen geweest die vroegen of dat niet vervelend is. Nee, waarom? We hebben niets te verbergen. Zelf zit ik ook in een compleet glazen kantoor. Voordeel is dat iedereen altijd kan zien of je beschikbaar bent of waar je mee bezig bent. Die transparantie in het ontwerp vonden we heel belangrijk. Binnen vind je dan ook vooral veel glas, hout en beton. Natuurlijke materialen, waarbij de constructie van het gebouw grotendeels zichtbaar is gebleven. Geen systeemplafondje, maar gewoon zicht op het pure beton. Dit was mogelijk doordat we de inrichting en afwerking voorafgaand aan de bouw al helemaal hadden uitgedacht. Het complete lichtplan lag bijvoorbeeld al klaar, waardoor er nergens elektriciteitsdraden te zien zijn. De logistieke stromen zijn slim uitgedacht, met een ingebouwd laaddock met lift die rechtstreeks toegang geeft tot het magazijn, waardoor de kantoorruimte zelf netjes en zakelijk blijft.” Less is more, vindt Van Delen. In alle opzichten overigens, want zelfs de bedrijfsnaam is bescheiden aangebracht op spanten die verticaal verdeeld zijn over de glazen pui. “Een schreeuwerig logo is niet nodig, het pand spreekt voor zich.”

Het moge duidelijk zijn; als Van Delen over zijn kantoor praat, straalt de passie ervanaf. “Ik houd van architectuur. Van moderne bouwstijlen, maar ook van historische. Zo hebben we op verschillende plekken fotobehang aangebracht met mooie Amsterdamse panden. Door je te omringen met dingen die je inspireren kom je tot nieuwe inzichten. Ga je met plezier aan de slag. Sowieso geldt: een nieuw pand geeft nieuwe energie.”

www.vandelentelecom.nl