BARNEVELD – In 2014 vierde Harselaar-Zuid al haar eerste jubileum. Op papier dan. De eerste plannen voor het terrein werden namelijk al in 1989 gemaakt. Toch duurde het meer dan 25 jaar voor het terrein daadwerkelijk van de grond kwam.

Hoe dat kon gebeuren? Wie in de dossiers van Harselaar-Zuid duikt stuit op een mix van trage ambtelijke molens, talloze bezwaarmakers met verschillende agenda’s, plannen die juridisch niet waterdicht bleken, ongelukkige samenwerkingen, tegengestelde belangen en ruzies.

Grootste bottleneck blijkt steeds weer de verkeerstechnische ontsluiting van het terrein. Duidelijk is dat niet al het verkeer over de smalle Wencopperweg kan, maar hoe dan wel? Lang wordt ingezet op een oplossing met een oostelijke rondweg rond Voorthuizen die richting Barneveld-Zuid loopt en een aansluiting moet krijgen op de A1. In 1999 schiet de Raad van State die oplossing af, onder meer omdat er nog teveel vraagtekens zijn over die snelwegaansluiting.

In de jaren die volgen wordt geprobeerd de plannen te repareren, maar dit keer blijkt het gevaar voor Harselaar-Zuid vanuit Arnhem te komen. De Provincie Gelderland heeft namelijk in die tijd aspiraties om de A30 door te trekken naar de A28. Een oostelijke rondweg om Voorthuizen past niet in dat plaatje en blijkt ook ‘te duur’. Het gegoochel met varianten kost opnieuw zeeën van tijd. Uiteindelijk wordt gekozen voor de huidige oplossing: een verbindingsweg tussen de Wesselseweg en de Baron van Nagellstraat. Ook daar wordt weer een juridisch gevecht over geleverd, dit keer met Bosch Beton dat een deel van de grond voor de verbindingsweg bezit. In 2015 hakt de Raad van State eindelijk de knoop door: Harselaar-Zuid mag er komen. Een kwart eeuw later dan gehoopt, maar niet minder welkom!