Hoe twee jonge honden bedrijven helpen te elektrificeren
De toekomst is elektrisch en twee jonge, selfmade ondernemers uit Ederveen weten hoe ze 'm moeten verzilveren. Thom (22) en Bas Stelwagen (20) veroveren Nederland met zonnepanelen en laadpalen.
Mogen jouw medewerkers binnenkort een nieuwe leaseauto uitzoeken? Dan is de kans reëel dat het een stekkerauto wordt. Elektrische auto’s zijn de toekomst en al niet meer weg te denken uit de Nederlandse infrastructuur. In 2021 is het aantal volledig elektrische auto’s gegroeid naar 243.664 en het aantal plug-in hybrides naar 137.663. Dat is een stijging van 39% ten opzichte van het jaar ervoor. Een fors deel van die groei komt voor rekening van zakelijke rijders. Van een Tesla tot een Hyundai Kona en van een Audi e-tron tot een Volkswagen ID.4; alle automerken hebben inmiddels serieuze elektrische troefkaarten op tafel liggen.
Die auto’s moeten worden opgeladen en wat is er handiger dan dit aan te bieden aan klanten en werknemers bij jouw bedrijf? Steeds meer bedrijven besluiten daarom om laadvoorzieningen aan te brengen, merken ze bij Autoladen.nl. De Ederveense start-up is een merkonafhankelijke leverancier en installateur van laadoplossingen voor particulieren en bedrijven.
Opladen als verdienmodel
“Sinds onze start is alles in een soort stroomversnelling geraakt”, vertelt eigenaar Bas Stelwagen. “In het eerste jaar hebben we al meer dan 600 laadpalen geplaatst. Dit jaar verwachten we dat aantal ruimschoots te overtreffen. Die groei komt niet alleen van bedrijven die het commerciële nut inzien van het aanbieden van laadpalen. Ook de horecasector, retail en parkeerplaatshouders behoren tot onze klantenkring. Soms willen zij laadpalen als service richting bezoekers, maar we komen ook aanvragen tegen waar elektrisch opladen een nieuw verdienmodel is. De gemiddelde inkoopprijs van stroom is zo’n 21 cent, de gemiddelde marktprijs aan de laadpaal bedraagt 41 cent per kWh. Dat biedt kansen.”
Waarom klanten voor laadoplossingen in Ederveen aankloppen? Dat heeft alles met service te maken. “Elektrisch laden is voor veel bedrijven onbekend terrein. Ze weten niet goed wat er mogelijk en nodig is. Wij adviseren ze over de beste laadoplossing en onderbouwen ons advies met berekeningen, waardoor de klant een goede keuze kan maken. Dat we merkonafhankelijk zijn is daarbij een meerwaarde. Vervolgens nemen we ze alles uit handen. Van het installeren van de laadpalen en bijbehorende infrastructuur tot de monitoring van het verbruik en het onderhoud dat we uitvoeren met eigen servicemonteurs.”
Die service valt ook leasemaatschappijen en autobedrijven op. Zij verwijzen regelmatig elektrische rijders door naar Autoladen.nl. “We groeien ook door partnerships. Voor autobedrijven kan het een leuke stimulus zijn om een laadpaal aan te bieden bij aanschaf van een elektrische auto. Zo ontzorg je klanten en onderscheid je je van andere aanbieders van elektrische auto’s.”
Basis in de zonnepanelen
Autoladen.nl is de nieuwste activiteit van de Ederveense ondernemers. Met PV-projecten staat er al een volwassen zusterbedrijf. De onderneming werd in 2017 opgericht door Thom Stelwagen. Als klein mannetje droomde hij van een toekomst als boer, tijdens zijn opleiding aan de agrarische hogeschool zag Thom dat de kansen óp in plaats van in de stal lagen. Al die kilometers aan staldaken kun je mooi vol leggen met zonnepanelen. "Van de ene op de andere dag heb ik de knoop doorgehakt. Ik stopte met mijn opleiding en startte PV-projecten."
Zijn plan? Dat paste op de achterkant van een bierviltje. Net als de strategie: gewoon aankloppen op het boerenerf en je verhaal doen. "Ja, dat was uitdagend. Daar sta je dan als broekie. Ik sprak de taal van de boer en had ervaring als monteur, maar nog geen eigen referentieprojecten."
Turn-key projecten in heel Nederland
Terwijl zijn voormalig klasgenoten nog blokken om hun diploma te halen, stuurt Thom een bloeiend bedrijf aan dat turn-key zonnepanelenprojecten realiseert voor de zakelijke markt. Elke dag installeren monteurs van PV-projecten zonnepanelen op onder meer boerderijen, bedrijfshallen en fabriekspanden in heel Nederland.
Dat varieert van 'kleine' projecten waarbij zo'n 200 zonnepanelen geplaatst worden, tot megadaken die vol worden gelegd met zo'n 10.000 zonnepanelen. PV-projecten neemt daarbij een regierol op zich. “We adviseren ondernemers, stellen voor hen de businesscase op, schakelen met de netbeheerder over de aansluiting op het net, regelen subsidies, financieringen en verzekeringen en coördineren eventuele constructieve en bouwkundige aanpassingen die nodig zijn om een dak geschikt te maken voor het leggen van zonnepanelen”, somt Thom op. "En na oplevering monitoren we uiteraard de installatie en verzorgen onze monteurs de service.”
PV-projecten is natuurlijk niet de enige leverancier van zonnepanelen. De concurrentie in de markt is hevig en neemt nog altijd toe. Een vleugje boerennuchterheid en klantenservice zijn de belangrijkste troeven die Stelwagen inzet om klanten binnen te halen. “Wat we doen, doen we goed. We leveren een goede kwaliteit panelen. Onze monteurs zijn boerenjongens die hard werken. En we vertellen het eerlijke verhaal. Kan iets niet of is het niet slim, dan zeggen we dat. Op die manier maken wij van onze klanten ambassadeurs.”
www.pv-projecten.nl
www.autoladen.nl