Meer leads in de lente via LinkedIn
Het is lente en de temperaturen stijgen. Ook jouw potentiële klanten warmen we dit jaar verder op. Wel op een andere manier dan dat we tot nu toe gewend zijn.
De tijd van nieuwsbrieven, het laten invullen van webformulieren en ‘blijf op de hoogte’- campagnes is voorbij. Jouw toekomstige klant vult zijn gegevens niet meer in. Ook niet op jouw website. De website van jouw bedrijf wordt anno 2023 minder belangrijk.
Jouw website wordt overgeslagen
Mensen zijn steeds meer op zoek naar allerlei informatie. De schermtijd van ons Nederlanders neemt elk jaar weer toe. Kopers gaan steeds vaker zelf op zoek naar informatie. Maar niet op jouw website. In het koopproces van jouw klant word jij steeds later ingeschakeld. Sommigen bestellers hebben, bij wijze van spreken, zelfs meer kennis van jouw product dan jijzelf.
De klant wil niet meer getrackt worden door de systemen van welk marketingbureau dan ook. Wie verwijdert ’s morgens bij het openen van zijn of haar mailbox ook alle geautomatiseerde berichten?
Dark socials
Klanten scrollen, kijken en lezen het liefst op de dark socials. Dit zijn kanalen zoals LinkedIn, YouTube, WhatsApp, Slack, Podcast en Chats. Hier kan je ongestoord kennis vergaren zonder dat verkopers jou kunnen volgen en gaan stalken. Ook LinkedIn dus. Op LinkedIn warm je jouw klant op door het delen van kennis en inspiratieverhalen, en dor oplossingen te bieden voor hun problemen. UBR’s (Unique Buying Reasons), weet je nog?
Hoe mooi is het als zij of hij beseft dat er een betere situatie mogelijk is en dat jij deze aanbiedt? Schrijf over klantverhalen, experimenten, onderzoeken, trends en deel analyses. Laat zien dat je thought leader bent (de beste leerling van de klas). Rustig opwarmen door wekelijkse berichten. Niet stalken maar werken, net zoals slow cooking op de Big Green Egg.
Klanten reageren en komen op deze nieuwe manier van marketing naar je toe in 2023. In mijn volgende column schrijf ik over Storytelling en LinkedIn. Klanten zijn namelijk dol op jouw verhalen…
Han Verkerk is directeur van Tuijtel en zeer actief op LinkedIn. Hij deelt zijn gedeelde lessen graag met andere ondernemers.