Moba was toe aan een update van hun koffie en bijbehorende apparatuur. Ze benaderden vijfentwintig koffieleveranciers en kozen na proefsessies bij drie bedrijven voor het Barneveldse Coffee@Work. Hans Lam, teamleider van het bedrijfsrestaurant bij Moba: “Coffee@Work overtuigde niet alleen in kwaliteit en smaak, maar ook in service.” Inmiddels heeft Coffee@Work de hele koffievoorziening vervangen bij de grootste werkgever van Barneveld. De instantkoffie is daarmee verleden tijd en de versgemalen bonen zijn met open armen verwelkomd door het personeel.

Peter Canta richtte Coffee@Work tweeëntwintig jaar geleden op. Hij vertelt: “We bedienen wel meer grote bedrijven met onze kwaliteitskoffies, maar Moba is zo oer-Barnevelds. Het leek ons fantastisch om met hen samen te werken. We waren enorm enthousiast toen we werden uitgekozen om een proefsessie te organiseren.”

Proefsessie
Voor Moba was de snelheid waarmee een koffie kop werd gezet erg belangrijk. Daarom overwoog men opnieuw voor instant te kiezen. Peter: “Vanwege onze passie voor koffie hebben we geprobeerd hen toch te overtuigen van versgemalen bonenkoffie. Met succes gelukkig.” Hans: “Tijdens de proefsessie wees iedereen direct naar het bekertje met verse bonenkoffie. Dus de snelheidseis was al snel van tafel. Bovendien kun je met de nieuwe machines twee koffies tegelijk zetten. Dan gaat het eigenlijk nog steeds snel.”

Voor Moba was de keuze na de proefsessies bij de drie bedrijven makkelijk: “Coffee@Work stak met kop en schouders boven de rest uit, qua smaak, beleving en service op de dag zelf. Bovendien vinden we het mooi dat het een Barnevelds bedrijf is met Nederlandse machines.”

Sneller verzadigd
Ook de financiële afspraken zijn naar tevredenheid van Moba. Terwijl ze qua koffiekwaliteit naar eigen zeggen van een vijf naar een tien zijn gegaan, zijn de kosten beperkt gestegen. Onder andere omdat er – paradoxaal genoeg – minder koffie wordt gedronken. Peter: “In bonenkoffie zitten meer voedingsbestanddelen dan in instantkoffie: mensen zijn sneller verzadigd, dus lopen ze per dag minder vaak naar het apparaat.”

Tevreden personeel
Hans Lam vertelt: “Toen ik startte in de functie van teamleider Restaurant zei een van de medewerkers tegen mij: ‘als jij ervoor kunt zorgen dat ik geen koffie meer van huis hoef mee te nemen, dan ben je een goeie.’ Laatst kwam ik hem weer tegen en sinds we samenwerken met Coffee@Work laat hij zijn thermoskan thuis. Hij is niet de enige die enthousiast is over de verandering. Koffie blijft een kwestie van smaak, maar vrijwel al het personeel is positief. Dat is belangrijk, want koffie speelt een grote rol op de werkvloer.”

Voldoening
Coffee@Work heeft er met Moba een prachtige klant bij. Dat werd gevierd door het hele bedrijf. Peter: “We zijn relatief klein met zo’n twintig medewerkers. Dus in zo’n geval is er niet alleen euforie bij sales, maar bij het hele team. Iedereen steekt dan ook zijn handen uit de mouwen bij de uitrol. Heel gaaf dat we Moba de komende vijf jaar mogen bedienen. Natuurlijk is dat belangrijk voor de voortgang van het bedrijf, maar het is ook een stukje prestatie en voldoening voor ons.”

www.coffeeatwork.nl