Mensen houden niet van onzekerheid. Daarom zoeken we naar mensen die we zien als gezaghebbend, een autoriteit op het gebied waarin wij zelf kennis missen. Hoe mooi is het, als jij met jouw bedrijf branche-expert wordt?

Robert Cialdini schreef met zijn boek ‘Influence’ (invloed) over de 6 overtuigingsprincipes om mensen bewust of onbewust te overtuigen en te beïnvloeden. Eén van deze principes is 'autoriteit'.

Mensen volgen graag een autoriteit, een expert. Laat daarom op LinkedIn zien dat jij een expert bent in jouw vak. Vertel over de opleidingen en trainingen die jij volgde. De belangrijke award die je met je bedrijf hebt gewonnen, of de keurmerken die je hebt behaald. Laat ook zeker anderen vertellen waarom ze voor jouw bedrijf hebben gekozen om mee samen te werken. Deel klantreviews of testimonials niet alleen via je website maar ook via LinkedIn.

Laat zien wie je bent
Mis je zelf bepaalde kennis? Dan is er vast een wandelende wikipedia (lees: collega) binnen jouw bedrijf die op elke vraag een antwoord heeft. Laat hem of haar aan het woord in tekst en beeld op LinkedIn. Vraag ook eens aan collega’s met welke vragen zij worden geconfronteerd door de klanten en verwerk de antwoorden in een blog of whitepaper. Plaats deze op je website en LinkedIn. Dit straalt kracht en expertise uit én is ook nog eens goed voor je SEO. Kortom, kruip in de huid van je doelgroep.

Een voorbeeld dat ik graag benoem is mijn oude collega bij Unilever en Barnevelder, Hennie Voorveld, die jarenlang aan het roer stond van het merk Conimex. Hij riep altijd: ‘als je mij in de pols snijdt, komt er geen bloed uit maar ketjap.’ Mensen geloofden dat bij wijze van spreken als vanzelf. Hij werd gezien als een autoriteit in de Oosterse keuken.

Waar is Barneveld op LinkedIn?
Op LinkedIn kom ik veel verkopers tegen die Barneveldse ondernemingen vertegenwoordigen. Maar ik mis de Barneveldse directie- en managementleden, business unit managers en marketing- en brandmanagers met hun verhaal op Linkedin. Juist deze groep heeft naast kennis meestal ook gezag en autoriteit. Ik daag je uit om de komende maanden te posten op LinkedIn met boodschappen die expertise tonen, betrouwbaar en oprecht zijn. Succes ondernemers!

Han Verkerk is directeur van Tuijtel en zeer actief op LinkedIn. Hij deelt zijn geleerde lessen graag met andere ondernemers.

www.tuijtel.com