VOORTHUIZEN - Ook deze zomer zag het in en om Voorthuizen weer zwart van de vakantiegangers. Maar dat is niet vanzelfsprekend, waarschuwt de stichting VisitVoorthuizen. ,,We moeten als ondernemers samen de schouders eronder zetten en Voorthuizen levendig en bruisend houden.”

 

De stichting werd dit voorjaar opgericht om het toerisme in het dorp te stimuleren. Dat is niet alleen in het belang van campinghouders, bungalowparkeigenaren en exploitanten van toeristentrekkers als recreatiegebied Zeumeren. ,,Je staat er versteld van hoeveel geld toeristen uitgeven aan hun vakantiewoning. Zonder vakantiegangers zou ik op jaarbasis zo’n 20 tot 30 procent minder omzet draaien”, vertelt bouwmarkteigenaar Roland Hartkamp en VisitVoorthuizen-bestuurslid. ,,We verdienen een prima boterham gedurende het jaar, maar de zomer is de kers op de taart.”

En hij is niet de enige. Menig toerist koopt volgens Hartkamp zijn nieuwe iPhone of Samsung Galaxy bij The Phonehouse van Anton Kooijman. En er zijn zelfs vakantiegangers die een nieuwe auto als souvenirtje meenemen bij Autobedrijf CatsburgRuiter of Auto Versteeg Buurman. ,,Gewoon omdat ze hier nog ‘normaal’ geholpen worden en er tijd is voor een praatje”, zegt Hartkamp.

Werkgelegenheid
Exacte cijfers zijn niet bekend, maar vakantiegangers brengen naar schatting jaarlijks honderdduizenden euro’s in het Voorthuizense laatje. Ze zorgen voor werkgelegenheid en dragen in belangrijke mate bij aan de lokale economie, zegt VisitVoorthuizen-voorzitter en toerisme-expert Wilco de Jong. ,,Bijna iedereen in het dorp profiteert mee. Ook inwoners die niet zelf rechtstreeks met toerisme te maken hebben.”
Als voorbeeld noemt hij de nieuwe Albert Heijn aan het Smidsplein. ,,Ik sprak onlangs Gerard van den Tweel. Hij vertelde mij dat we in Voorthuizen mede door het toerisme zo’n grote supermarkt heeft. En ik vraag me af of we zonder al die toeristen een Hema zouden hebben.”

Schouders eronder
Maar de komst van al die toeristen is niet vanzelfsprekend, waarschuwt VisitVoorthuizen. De Veluwe als vakantiebestemming staat onder druk (zie kader). Om ook de komende jaren vakantiegangers naar het dorp te blijven trekken, is er werk aan de winkel. En daar kan elke ondernemer aan bijdragen.
Laat bijvoorbeeld weten als je iets organiseert, zegt Madeleine Vermeij (VVV Voorthuizen) die ook is aangeschoven. ,,Zomermarkten, acties, evenementen; wij willen ze graag onder de aandacht brengen van toeristen, maar ik zie ze nog veel te weinig voorbij komen op bijvoorbeeld Facebook en de Voorthuizen-app.”

Zet je schouders onder evenementen zoals het NK Dweilorkesten, de Zomerbraderieën en het nieuwe Standwerkersconcours, vult Hartkamp aan. ,,Het is best weleens trekken om genoeg mensen te vinden voor de organisatie. Je hoort weleens: wat is de toegevoegde waarde van VisitVoorthuizen of de OndernemersVereniging Voorthuizen? Wat heb ik er als bedrijf aan? Ik vind dat je, wanneer je het leuk vindt om in een dorp als Voorthuizen te ondernemen en te wonen, je ook je steentje bij kan dragen. Laten we samen Voorthuizen levend en bruisend houden."

Online ambities
Ambities heeft VisitVoorthuizen ook zelf. De online vindbaarheid van het dorp moet naar een hoger niveau. Wie via Google zoekt naar een plek om vakantie te vieren op de Veluwe, zou bij Voorthuizen moeten uitkomen. En het is de bedoeling dat al die vakantiegangers straks op visitvoorthuizen.nl direct bijvoorbeeld een plekje op een camping of entreeticket voor het Maisdoolhof kunnen kopen.
Ook offline liggen er kansen. ,,Wat ons opvalt, is dat veel ondernemers elkaar niet goed kennen en geen weet hebben van wat er in de regio allemaal te beleven valt”, zegt De Jong. ,,Dan kun je gasten daar ook niet op wijzen. Een van onze speerpunten is dan ook om ondernemers meer met elkaar te verbinden en ook te wijzen op wat er in de regio speelt. Toeristen komen niet alleen voor het dorp. In de winterperiode wil de VVV Voorthuizen daarom met de mobiele Pipowagen op grootschalige winterevenementen gaan staan. Denk hierbij aan de Winterfair bij Paleis Het Loo in Apeldoorn. Via aantrekkelijke arrangementen wil Visit Voorthuizen zo ook publiek in het laagseizoen trekken.”

visitvoorthuizen.nl