BARNEVELD - Sinds de orders niet meer als vanzelf door de ramen vliegen is je netwerk belangrijker dan ooit. Netwerkclubs tieren dan ook welig in het Barneveldse. Dat geldt ook voor de JOS. ,,Sinds de crisis groeien we lekker door’’, zegt bestuurslid Teus Kuijsten.

Jonge ondernemers met elkaar in verbinding brengen. Dat was de doelstelling van de JOS toen die in 2001 werd opgericht. Die doelstelling staat nog steeds fier overeind, vertelt Teus die zelf eigenaar is van bedrijfsuitjesspecialist Plezier Enzo.

Niet te veel vergaderen. Niet te serieus. Maar vooral lol hebben met elkaar en sterker nog: ,,Ik heb er zelfs vrienden gemaakt’’, gaat hij verder. ,,Omdat je als jonge ondernemers zoveel raakvlakken hebt, groeien die vriendschappen vanzelf. Er is zoveel waar je het samen over kunt hebben.’’

,,Als jonge ondernemer is het niet zeldzaam dat je er min of meer alleen voor staat. Natuurlijk heb je zo je netwerk waarin je mensen om wijsheid kunt vragen, maar het leuke van de JOS is dat er een hechte band kan ontstaan tussen ondernemers. Daardoor durf je jezelf kwetsbaar op te stellen. Ondernemers zijn gewend om hun successen breed uit te meten. Maar wat als je het een keer helemaal verprutst hebt? Daar schaam je je eerder voor dan dat je het aan de grote klok hangt. Door vriendschap te sluiten met collega-ondernemers die in hetzelfde schuitje zitten, is het geen probleem om dat soort dingen te delen.’’

Kritisch laten meekijken

,,Zelf heb ik wel eens een marketingcampagne opgezet waarvan ik achteraf te horen kreeg dat ik de plank volledig mis had geslagen. Niet echt leuk om te horen natuurlijk, maar op het moment dat er een goede relatie is, wordt het wel even gezegd en kan je je er voordeel mee doen. Ondernemen is iets dat je toch altijd vanuit je eigen referentiekader doet. Als je anderen kritisch mee laat kijken biedt  dat volop kansen. Een open sfeer daarin is super belangrijk. Hoe je die creëert? Door leuke dingen met elkaar te  doen. Gezelligheid, borrels, uitjes… Het lijkt misschien  bijzaak, maar dat zijn wel de activiteiten waarin mensen makkelijk los komen en open worden. Dat is de JOS in  een notendop.’’

De JOS groeit gestaag door. Niet explosief. Maar dat hoeft ook niet, wat Teus betreft. ,,Tijdens het laatste zeiluitje hadden we bijna vijftig aanmeldingen. Dat zijn aantallen die we al drie jaar lang niet meer gezien hebben. Het gaat gewoon niet vanzelf. De economie bevindt zich nog altijd in een lastig tij. Dat helpt mensen toch over de drempel om zich aan te sluiten bij een ondernemersclub. Want hoe je het ook wendt of keert: als je veel mensen kent en je netwerk uitbreidt neemt de kans op business toe. Niet dat het mensen daar om te doen is. Daar heb je weer ander-soortige businessclubs voor. BNI bijvoorbeeld. Dat is veel strakker gefocust op groeien in omzet. Niks mis mee, maar de JOS heeft een andere visie en daardoor ook bestaansrecht. Zoek elkaar op, sluit vriendschappen, verbind je met elkaar en je zult zien dat je er op veel verschillende fronten niet alleen voor staat.’’

Toekomst

De toekomst van de JOS? Teus ziet hem rooskleurig tegemoet. ,,We zijn lekker bezig. Niet alleen met het bouwen van goede relaties en het organiseren van leuke uitjes. Onze voorzitter Jaco Kuiper laat ook de stem van de JOS horen in bijvoorbeeld het maandelijks overleg met Burgemeester en Wethouders, in het voorzittersoverleg en in de discussie rondom Parkmanagement. Belangrijke dingen die achter de schermen gebeuren. Er gaan ook geluiden op om samen te gaan met de BIK. We gaan zien wat het wordt. In welke vorm je ook verder gaat: ik ben ervan overtuigd dat goede relaties en als het kan goede vriendschappen cruciaal zijn voor jou als ondernemer en uiteindelijk dus ook voor de groei en bloei van je onderneming.’’