NeoSEM is met trots partner van Barneveld Tomorrow. Als ondernemer ben je waarschijnlijk wel bekend met dit platform: Barneveld Tomorrow wil de verbinding leggen tussen het innovatieve bedrijfsleven en jonge talenten. Een mooi initiatief waar NeoSEM zich mee identificeert.

Een paar edities terug ging mijn column over algemene recruitment binnen jouw bedrijf. Vandaag wil ik het specifieker hebben over het werven van de nieuwste lichting studenten en net afgestudeerden. Generatie Y, Z of Alpha. In welk hokje we deze lichting ook plaatsen of welk label we erop plakken, het is een bijzondere doelgroep. Geboren met een smartphone in de hand en de wifi-code als eerste woordjes. Helaas (?) zien we dat deze generatie technischer onderlegd is dan hun voorgangers; inter-net en social media kennen geen geheimen voor ze.

Misschien lijken ze iets moeilijker bereikbaar, maar juist die kennis van technologie maakt ze van onschatbare waarde. De jeugd heeft de toekomst, ook voor jou. Daarom vandaag 5 tips om ‘Generatie Z’ te werven voor jouw bedrijf:

Ondanks dat vrijheid wordt verkozen boven financiële zekerheid, staat (emotionele) ontwikkeling hoog op de ladder. Bied perspectief: wat zijn de mogelijkheden tot persoonlijke ontwikkeling binnen jouw organisatie?

Jongeren trekken andere jongeren aan. Leg de bal neer bij je eigen jonge medewerkers: waarom koos jij voor dit bedrijf? Laat ze hun netwerk inzetten om nieuwe toppers te bereiken.

Social media is geen keuze, het is een levensstijl. Zorg dat je zelf bereikbaar bent via social media (liever nog dan telefonisch). Maar ook: laat zien wat je onderneemt en stel de jonge mensen in je organisatie voor. Zij zorgen voor het eerste contact met jongeren buiten de organisatie.

Sluit aan bij je doelgroep; maak gebruik van moderne technieken. Agile werken, WhatsApp en Slack voor de communicatie. Innoveer en zorg voor positieve energie.

Wees flexibel! 9 tot 5 bestaat niet meer. Zorg voor eigen zeggenschap over de uren, laat ze flexibel hun dagen en werkplek invullen. Vrijheid staat voorop.

NeoSEM loopt voorop qua talentontwikkeling en heeft gelukkig geen moeite met het vinden van jonge honden. Benieuwd hoe ik dat als ‘mensenmens’ aanpak binnen mijn organisatie? Kom eens langs voor een kop koffie en een goed gesprek!

Jason Wu (06 - 17 90 64 08) is eigenaar van NeoSEM, het online marketing bureau voor e-commerce.

www.neosem.nl