BARNEVELD - De gemeente Barneveld en verschillende regionale economische spelers leggen zich niet neer bij de files op knooppunt A1/A30. Onlangs overhandigden ze een petitie in Den Haag om het knooppunt op een MIRT-lijst met grote infrastructurele aanpassingen te krijgen.

Minister Melanie Schultz van Haegen voelde daar tot nu toe niets voor. Volgens haar is de aansluiting van de A1 op de A30 in nationaal opzicht geen fileknelpunt. De gemeente Barneveld, Regio FoodValley, de Barneveldse Industriële Kring (BIK), VNO-NCW Midden, Transport en Logistiek Nederland (TLN), Verladersorganisatie EVO en de Federatie van Ondernemersvereniging Valleiregio (FOV) zijn het daar niet mee eens. Zij vrezen een verkeersinfarct als binnenkort knooppunt Hoevelaken op de schop gaat. Bovendien zou een betere aansluiting tussen de A1 en A30 nodig zijn om Barneveld, de regio FoodValley en zelfs heel Midden-Nederland bereikbaar te houden.

De organisaties pleiten voor extra onderzoek naar de knelpunten, de gevolgen en de oplossingen op de kortere en langere termijn. Ook willen ze een MIRT-verkenning naar de maatregelen die moeten worden getroffen aan de zuid- én noordzijde, zoals bij Knooppunt Maanderbroek in Ede (A12/A30). Vooruitlopend zouden alvast een tweebaans uitvoegsboog van de A1 naar de A30 en een nieuwe uitvoegboog van de A30 richting de de A1 naar Apeldoorn moeten worden gerealiseerd. De provincie en regio zijn bereid om de kosten van eventuele verkeersmaatregelen deels voor te schieten.