De gemeente en het bedrijfsleven in Barneveld hebben hun zinnen gezet op de realisatie van een railterminal. Vorig jaar bleek uit een eerste inventarisatie dat er voldoende vraag vanuit het regionale bedrijfsleven zou zijn voor zo’n terminal. Business in Barneveld vroeg logistieke bedrijven uit Barneveld, een econoom van de TU Delft en het Havenbedrijf Rotterdam naar hun mening over de plannen. (Lees ook: Vraagtekens bij Railterminal Barneveld

Jonker & Schut

,,Op dit moment kunnen wij niet bepalen of de vestiging van een railterminal in Barneveld extra kansen mee zich meebrengt. Door de vestiging van een dergelijke terminal zouden wij normaliter competitiever moeten kunnen zijn. Echter, dit gaat wel ten koste van onze flexibiliteit die onontbeerlijk is in de logistieke branche, omdat wij geen enkele invloed hebben op het transportschema van de trein. Daarnaast is vervoer per spoor normaal gesproken goedkoper dan wegtransport. Dus zou het vervoer per spoor een concurrent kunnen gaan worden van het wegtransport. De tijd moet het uitwijzen.” (Fred Jonker)

H&S Group

,,Wij maken in heel Europa al veel gebruik van railterminals. Voor ons is het zeker interessant als we de kilometers op de weg zo kort mogelijk kunnen houden door meer transport op het spoor te zetten. Dat is tegelijk ook beter voor de filedruk en het milieu. Alles staat en valt echter met een scherpe tariefstelling en een goede dienstregeling. Als dat, net als de ondersteuning vanuit overheden, goed geregeld is zien wij absoluut meerwaarde voor een railterminal in Barneveld. Op kleinere schaal voor H&S Group zelf, maar vooral voor onze klanten, bijvoorbeeld in onze tanker cleaning.” (Jacob Muller)

Havenbedrijf Rotterdam

,,Door de groeiende Europese vraag naar goederen uit het buitenland groeit het aantal containers dat binnenkomt op de Tweede Maasvlakte. Het vervoer vanuit Rotterdam gebeurt vanwege de dichtslibbende wegen en uit duurzaamheidsoverwegingen al steeds vaker via de binnenvaart, maar het spoor blijft nog achter. Het spoor verdient daarom steun, maar onze focus ligt vooral binnen het havengebied. Havenbedrijf Rotterdam juicht lokale en regionale initiatieven wel toe en adviseert desgevraagd, maar wij hebben geen directe betrokkenheid bij een eventuele railterminal in Barneveld. Die verantwoordelijkheid ligt bij provincies en gemeenten.” (Minco van Heezen)

TU Delft

,,Multimodale bedrijventerreinen (voor meerdere vervoersmiddelen, red.) staan bij de beleidsmakers sterk in de aandacht vanwege duurzaamheid, bereikbaarheid en vermeende extra werkgelegenheid in de regio. Deze groei moet echter niet worden overschat. Containerterminals trekken bedrijven zoals verladers en logistieke dienstverleners aan, maar er moet wel bedacht worden dat de nieuwkomers deels ook bedrijven kunnen zijn die al in de regio waren gevestigd, maar verhuizen vanwege ruimtetekort of bereikbaarheidsproblemen.” (Rob Konings)