Online marketing. Grote kans dat jij er ook ‘iets mee doet’. Het is de hype voorbij, het is de levensader van jouw bedrijf. En hoe populairder iets wordt, hoe meer cowboys op de markt komen. Daarom: de 5 meest gehoorde mythes over online marketing.

1.Google Ads kost alleen maar geld
Zeker, je betaalt bij Google Ads per klik en die prijzen kunnen relatief hoog zijn. Maar je boekt ook direct resultaat: binnen een halfuur meer verkeer en bij een goede website dus extra sales. Een effectief middel om snel impact te maken en bijvoorbeeld te testen met nieuwe producten.

2. Facebook advertising is schieten met hagel
In 2013 kocht Facebook het ‘profielenbedrijf’ Atlas. Sindsdien weet Facebook angstaanjagend veel over jou. Je surfgedrag buiten Facebook om is ook inzichtelijk, dus weet het platform precies wat jij leuk vindt. Soms zelfs beter dan jijzelf. Maak gebruik van deze targetingmogelijkheden. Hetzelfde geldt voor Instagram.

3. Online marketing is “even instellen en klaar”
Ken je dat verhaal van die atleet die zonder training de marathon won? Nee, wij ook niet... Online marketing is keihard werken en investeren. En dus absoluut geen 100 meter sprint. Geef je campagnes daarom zeker 3 tot 6 maanden de tijd.

4.SEO is gratis
“Hope is not a strategy.” Gewoon een website lanceren en wachten tot je op plek 1 staat heeft een bedrijf nog nooit succesvol gemaakt. SEO (de kunst om vindbaar te zijn in Google) is voor de lange termijn. Per klik kost het je weliswaar niets, maar je moet wekelijks blijven optimaliseren. Content schrijven, links verzamelen, de techniek op orde hebben. Houd daar rekening mee.

5.Bedrijven die een nummer 1-positie beloven
Er is helaas geen trucje dat jou gegarandeerd op plek 1 gaat krijgen in Google. Niemand weet hoe het algoritme precies werkt en wat gedaan moet worden om bovenaan te komen. Geloof marketingbureaus die jou een nummer 1-positie beloven dan ook absoluut niet. Het is afhankelijk van 1.000’en factoren, waarbij concurrentie de grootste is. Daar heb je geen invloed op.

Jason Wu (06–17 90 64 08) is eigenaar van NeoSEM, een online marketing bureau uit Barneveld. Wij zijn Premier Google Partner en voor het tweede jaar op rij genomineerd voor de Dutch Search Awards, een onderscheiding voor marketingbureaus.

www.neosem.nl