In de serie van zes columns over procesefficiency en de cloud ligt de focus deze keer op de kosten. Die zijn bij echte cloudoplossingen namelijk extreem veel lager. Tot wel 75 procent lagere kosten! Interessant toch?

Als ik het over de cloud en kosten heb, dan doel ik niet alleen op onze eigen oplossingen. En al helemaal niet op het bij een leverancier gebruiken van servers, waarop dezelfde software draait, die eerder op uw eigen servers draaide. Dat is geen echte cloud en levert zelfs nauwelijks een echte kostenbesparing op. Het bijzondere van de cloud is namelijk, dat het al die ICT-zaken met servers, backups en de daarmee gepaard gaande hoge kosten overbodig maakt. Moeilijk denkt u? Nee juist niet! Veel gemakkelijker. ICT als water uit de kraan!

TomTom

Een paar voorbeelden bewijzen dit verhaal. Wie een TomTom (of een vergelijkbaar apparaat) gebruikt, moet daar (natuurlijk) voor betalen en moet ook geregeld zijn apparaat van nieuwe software voorzien. Wie Google Maps gebruikt, krijgt zonder gedoe een actueler product gratis beschikbaar op zijn mobieltje.

Systemen als Netflix zijn te gebruiken via televisie, laptop of telefoon. Zij bieden voor net geen 8 euro per maand zonder verdere kosten alle series en films uit hun assortiment. Vergelijk dat eens met de mogelijkheden en kosten van de Videotheek. Zelf ben ik een fervent gebruiker van Spotify, waardoor ik overal waar ik ben de muziek kan horen, die op dat moment bij mij past. Bijna alle muziek altijd en overal beschikbaar, geen gedoe met CD’s meer en dat voor nog geen 10 euro per maand. Gmail kost u helemaal niets. U kunt er echter veel meer mee dan met MS Office en Outlook op uw pc, Apple, tablet of mobiel. Zelfs automatisch documenten en foto’s opslaan en bewerken.

Winst

Ambassadeurs van Covide CRM zeggen, dat zij per medewerker 15-20 procent efficiencywinst behalen. Het accuraat gebruiken van Covide CRM in de cloud levert per 10 medewerkers dus een extra medewerker op. Zo’n extra medewerker kost 35.000 euro per jaar al snel, terwijl Covide CRM per jaar voor 10 medewerkers 5.400 euro en er behalve een paar trainingen helemaal geen ICT-investering nodig is. En dan hebben we het nog niet gehad over de extra omzet die een goed CRM-systeem u kan bezorgen.
En wist u, dat u Covide CRM zonder IT kunt integreren in bijvoorbeeld Twinfield of Exact Online? En dat u die weer eenvoudig koppelt aan alle pakketten van de banken?

De cloud is zonder gedoe, handig geld besparen!

Willem Massier is initiatiefnemer en eigenaar van de franchise organisatie Covide CRM en G4B (Google for Business) en te bereiken via willem.massier[at]covide.nl

covide.nl