Geef jouw website een boost door kwalitatieve teksten te plaatsen. Goede teksten ranken niet alleen hoog op Google, ze wakkeren ook de interesse van lezers in jouw bedrijf en diensten aan. Maar hoe schrijf je een goede tekst?

1. Schrijf voor de doelgroep
Het belangrijkste is om voor jouw doelgroep te schrijven. Ook al is het van belang om hoog te ranken op Google, de lezer is uiteindelijk degene die jouw klant wordt. Bepaal eerst wat jouw doelgroep is. Verkoop je bijvoorbeeld ruitersportartikelen en is de gemiddelde leeftijd van klanten 25? Dan is het bijvoorbeeld niet nodig om de lezer aan te spreken met ‘u’. Leef je dus goed in en spreek de doelgroep aan.

2. Wissel tekst af met afbeeldingen
De lezer wil geprikkeld worden. Dit doe je niet alleen door goede teksten te schrijven, maar ook door afbeeldingen toe te voegen. Gebruik afbeeldingen van goede kwaliteit die passen bij de tekst. De afwisseling tussen tekst en afbeeldingen brengt de tekst tot leven.

3. Laat zien wie je als bedrijf bent
Terugkomend op de vorige tip: het is ook belangrijk dat je de juiste foto’s gebruikt. Ga niet voor stockfoto’s, maar laat zien wie je als bedrijf bent. Laat een fotograaf langskomen, geef de lezer een kijkje in jouw bedrijf. Hierdoor wordt de content persoonlijker en onderscheid je je van de concurrentie.

4. Doe een spellingscheck!
Ben jij niet zo’n ster in foutloze Nederlandse teksten schrijven? Laat de teksten dan zeker controleren voordat je ze plaatst! Een tekst met fouten is natuurlijk niet aantrekkelijk voor de lezer en kan zelfs een grote afknapper zijn. Misschien vind je het zelf geen probleem als een tekst fouten bevat. Maar onthoud: je moet je inleven in jouw doelgroep! Er zijn vast lezers die een foutloze tekst erg waarderen.

5. Houd het kort
Lees jij altijd meteen een hele tekst online? Waarschijnlijk niet. Vaak scannen lezers de inleiding, de koppen en de afbeeldingen. Schrijf dus niet hele lappen tekst. Gebruik veel tussenkopjes en witruimte. Houd het kort met alinea’s van ongeveer 50 tot 70 woorden.

Jason Wu (06 - 17 90 64 08) is online marketing consultant bij NeoSEM. Dagelijks helpt hij ondernemers meer uit hun webshop of website te halen.

www.neosem.nl