Vroeger was content het belangrijkste om goed gevonden te worden in Google. Totdat elke website-eigenaar zijn website vol stopte met keywords. Google verschoof de focus naar linkbuilding: het verzamelen van externe links naar jouw website. Totdat elke website-eigenaar voor een paar tientjes een blik nietszeggende links uit het buitenland opentrok.

Sinds 2016 is het aandeel mobiele apparaten groter dan desktops. Daarom koos Google voor een ‘mobile first’ index. Zonder fatsoenlijke mobiele website of webshop kom je er niet meer tussen. De laatste jaren zoomt Google volledig in op gebruikerservaring. Een snelle, veilige, mobiel- en gebruiksvriendelijke website is een must.

En dat laatste is waar Google nu extra wijzigingen in gaat doorvoeren. Eind 2020 werden de Google Core Web Vitals aangekondigd. Een verzameling statistieken om bij te houden hoe gebruiksvriendelijk jouw website is. Op het moment dat je dit leest, is de kans groot dat de lancering heeft plaatsgevonden. Jouw score zie je onder andere in Google Search Console al langer terugkomen. Maar ben jij er klaar voor? Laten we de diepte ingaan!

Laadtijd, interactie, visuele stabiliteit
Vooropgesteld gaat Google er vanuit dat jouw basis in orde is: je website gaat over een beveiligde HTTPS-verbinding, is mobielvriendelijk en vrij van opdringerige pop-ups. Daarbovenop komt een nieuwe laag: de Google Core Web Vitals. Dit bestaat uit 3 onderdelen: LCP, FID en CLS. Wat? Eigenlijk gaat het om laadtijd, interactie en visuele stabiliteit:

LCP staat voor largest contentful paint: hoe lang duurt het voordat het grootste element op het scherm verschijnt? Zorg dat dit binnen 2,5 seconden geladen is om niet afgestraft te worden.

FID (First Input Delay) kijkt naar het verschil tussen de laadtijd en het moment waarop jouw bezoeker daadwerkelijk ‘iets kan doen’ op de website. Frustreer je bezoeker niet met knoppen of formulieren die traag reageren.

Tot slot kijkt Cumulative Layout Shift (CLS) naar hóé alles wordt ingeladen. Verschuiven alle blokken bij het inladen van nieuwe content? Met name op mobile is dit een hele belangrijke. Zorg dat alles soepel laadt.

Jouw website wordt op alledrie de onderdelen beoordeeld met ‘goed’, ‘verbetering nodig’ of ‘slecht’. Check snel in Google Search Console hoe je ervoor staat of waar je juist verbetering door moet voeren. Kom je er niet uit? Bel me vooral!

Jason Wu (06 - 17 90 64 08) is online marketing consultant bij NeoSEM. Hij helpt ondernemers meer uit hun webshop of website te halen.

www.neosem.nl