The Big Five
Bij het lezen van de titel van deze column zullen je gedachten ongetwijfeld even afdwalen naar de leeuw, luipaard, olifant, buffel en neushoorn. De vijf meest iconische dieren van Afrika. Ik wil u met deze column vandaag echter even meenemen naar een andere ‘Big Five’.
Hellend vlak
De afgelopen decennia hebben we allemaal onze zoekmachines als Google en Bing omarmd. Ok, we moesten tot op zekere hoogte het werk nog zelf doen door de vertoonde zoekresultaten te bekijken, te interpreteren en te verwerken. Door het gebruik van AI-tools als ChatGPT en Gemini laten wij (ongemerkt) echter ook dat laatste beetje ‘uitvoerende’ werk door derden (AI-modellen) uitvoeren.
Kennis = macht
In het verlengde daarvan is de kans echter best groot dat wij dit laatste beetje ‘kennis’ onbewust te grabbel gooien en deze modellen trainen. En dit temeer omdat wij vaak zuinig zijn op onze centjes en daardoor ook maar de onbetaalde versies van de eerder genoemde AI-tools gebruiken. En ‘if you don’t pay for the product, you are the product’. En wie gaat er dan met onze kennis vandoor? Juist, the Big Five. En dat zijn in het internet/AI-landschap Microsoft (ChatGPT/Copilot), Google (Gemini), Meta, Apple en Amazon. Deze Big Five hebben al jaren zeer veel macht, maar deze macht zal met de komst van AI alleen nog maar groter worden. Is dat wenselijk? In mijn optiek niet.
In het verlengde van de Bijbeltekst ‘onderzoekt alle dingen en behoudt het goede’ is mijn advies voor ondernemers het volgende. Maak gebruik van AI-technologie, maar zorg ervoor dat jouw kennis/data niet wordt gebruikt om de modellen van the Big Five nog slimmer te maken dan ze al zijn. Hoe?Het eenvoudigste is om (sowieso) in ChatGPT of Gemini in te stellen dat data niet voor training gebruikt mag worden en maak daar waar mogelijk gebruik van de incognito/no history functie. Nog beter/veiliger zou zijn om lokaal een AI open-source model te gaan gebruiken of bijvoorbeeld enterprise AI te gebruiken.
Wil je in 2026 AI veilig kunnen inzetten/gebruiken voor jouw onderneming? Wij ontwikkelen al met regelmaat AI-agents waarbij jouw input (kennis) ook binnen de door ons opgetrokken muren blijft.
Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads; hét internetbureau voor web development en online marketing.
