CRO doe je ZO
Wanneer je mijn columns vaker leest, dan je weet inmiddels wel dat ik kan genieten van mooie oneliners, wijsheden of (oude) gezegdes. En om de spreekwoordelijke koe maar bij de horens te vatten. Wanneer we het over CRO (conversieoptimalisatie) bij websites hebben, dan zijn deze bijvoorbeeld leuk en goed om te onthouden: Meten is weten, gissen is missen. Every page is a landing page. Of: Don’t make me think. CRO is een tak van sport waarvan de meerwaarde mijns inziens wordt onderschat en het leek mij zodoende goed om hier in deze column eens bij stil te staan.
Don’t make me think
Deze spreuk is van UX-specialist Steve Krug. En het betekent kort gezegd dat hoe minder we ergens over na hoeven te denken, des te groter de kans is op een conversie. En wanneer we eerlijk naar onszelf zijn, dan herkennen we ons hier ongetwijfeld in. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, is ook niet voor niets een gevleugelde uitspraak. Toen ik mijn carrière begon bij Marktplaats was mijn directe leidinggevende en tevens oprichter een meester in het ‘keep it simple’ houden. En het klinkt tegenstrijdig, maar juist zaken simpel houden, is een kunst op zich. En wat Marktplaats.nl betreft weet ik zeker dat in deze filosofie tot op de dag van vandaag het succes ligt.
Webchecks
Vanuit Webleads worden wij geregeld gevraagd om een webcheck uit te voeren. Een dienst waarvoor wij uiteraard (geautomatiseerde) tools zoals Mouseflow en Clarity gebruiken. Het leukste is en blijft voor mij echter toch om gewoon zelf in de huid van de gebruiker te kruipen en ‘drempels’, dan wel optimalisatie kansen, ‘met het blote oog’ te constateren.
Persoonlijke aandachtCRO gaat als het goed is ook verder dan je website alleen. Want een lead genereren is één, maar hem goed opvolgen is twee. Nu wordt dit, omwille van tijd, vaak geautomatiseerd en onpersoonlijk gedaan. En dat biedt kansen. Met alleen al een lead nabellen, steek je tegenwoordig al snel je hoofd boven het maaiveld uit. En combineer je dat met een leuk ‘handgeschreven’ kaartje (die overigens gewoon automatisch gegenereerd en verstuurd kan worden), dan is succes bijna verzekerd!
Benieuwd naar CRO- en optimalisatiekansen voor jouw website of webshop? Het lijkt mij leuk om samen eens een webcheck op uit te voeren!
Tip: Uit handen van Steve Krug is ook het gelijknamige boek ‘Don’t make me think’ verschenen. Mocht je nog op zoek zijn naar een leuk en leerzaam boek... Ik zou zeggen, zet hem voor december op je Lijstje.nl.
Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads; hét internetbureau voor web development en online marketing.
