Je kent het wel. Je hebt één of meerdere producten in een webshop bekeken en vervolgens word je op andere websites ‘achtervolgd’ door banners met de bekeken producten. Hoe heet dit, hoe werkt het, wat levert het op en kan jij ook op deze wijze adverteren?

Allereerst de basics. We hebben het hier over een vorm van adverteren die remarketing of retargeting wordt genoemd. Hierbij worden banners getoond aan bezoekers die jouw website of webshop hebben bezocht, maar zijn weggesurft zonder dat ze gedaan hebben wat jij wilt. Wat dat doel is, kan je zelf instellen. Bijvoorbeeld een product aankopen of informatie aanvragen. Ga je nog een stap verder, dan laat je de weggesurfte bezoeker in een advertentie het product zien dat hij of zij zojuist bekeken heeft. Dat heet dynamische retargeting.

Hoe werkt het?

Bij een bezoek aan Zalando.nl kijk je bijvoorbeeld naar een aantal skipakken. Een zogenaamd trackingpoint houdt bij welke producten jij hebt bekeken. Dit wordt via een cookie opgeslagen in je browser. Vervolgens wordt er bijgehouden of je één van de bekeken producten aanschaft. Doe je geen aankoop bij Zalando, dan blijf je staan op een ‘lijst met mensen’ waar Zalando haar producten via een banner graag nogmaals aan zou willen tonen.

Waarom zijn adverteerders hier dol op?

Het is natuurlijk fantastisch om bezoekers van je website die niet tot de door jou gewenste actie zijn overgegaan alsnog over de streep te trekken. En de kans dat je dat skipak alsnog weet te verkopen, is relatief groot. Je bent namelijk al bekend bij de betreffende persoon. Kortom: remarketingcampagnes converteren vaak beter dan reguliere en traditionele bannercampagnes.

Kan ik ook op deze wijze adverteren?

Sites als Nu.nl, Facebook.com, Marktplaats.nl of onze lokale Barneveldsekrant.nl bieden advertentieposities aan. Welke banner er op een specifieke positie wordt vertoond, hangt van het bod van de verschillende adverteerders af. De posities worden ‘onder water’ namelijk realtime geveild. Dit veilingprincipe zorgt ervoor dat adverteerders, zowel groot als klein, gelijke kansen hebben. Remarketing behoort daarmee voor elke adverteerder tot de mogelijkheden.

Op 3 februari 2015 gaan we bij het online breakfast in op de kansen en mogelijkheden van display bannering. Wil je nu al meer weten? Neem dan contact met ons op!

Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads in Kootwijkerbroek, dat online marketing en webdevelopment verzorgt.

www.webleads.nl