Als je een trouwe lezer van mijn column bent, ben je ongetwijfeld ook een ondernemer die het belang van online inziet. En wanneer je ook werk maakt of laat maken van het genereren van bezoekers naar je website danwel webshop, heb ik een vraag voor je. En deze luidt; wel eens gehoord van Bing Ads?

Bing Ads (voorheen Microsoft adCenter of MSN adCenter) is een advertentie systeem om op de zoekmachines Bing and Yahoo! te adverteren en uitsluitend per klik te betalen, oftewel de tegenhanger van Google Adwords. Ondanks dat het in Nederland qua volume nog Google is wat de klok slaat, is Bing Ads toch een interessant alternatief (ook al zullen ze hier niet snel, zoals in Amerika wel het geval is, een marktaandeel van 33% gaan krijgen). Waarom? Om de volgende redenen.

Minder betalen per klik
Aangezien de meeste adverteerders qua SEA (adverteren in zoekmachines) alleen maar inzetten op Google Adwords, is de concurrentie tussen adverteerders bij Bing Ads aanzienlijk minder. De kosten voor een klik (CPC) komen evenals bij Adwords namelijk tot stand via een veiling en als er minder bieders zijn, drijft dat de prijzen natuurlijk minder omhoog. Daarnaast toont Google sinds kort minder betaalde advertenties (is nu meer ruimte gereserveerd voor advertenties van Google shopping), hetgeen de kosten per klik bij Google, naar onze verwachting, alleen maar verder zal doen gaan stijgen.

Eénvoudig en snel te beheren
Aangezien ze bij Bing Ads ook weten dat de meeste adverteerders gebruik maken van Google Adwords zijn ze zo slim geweest om adverteerders in staat te stellen om hun campagnes (en de optimalisaties die hierop worden doorgevoerd) te kopiëren naar Bing Ads. Kortom, je kunt met relatief weinig extra inspanningen ook je campagnes activeren en optimaliseren op Bing Ads.

Goede kwaliteit bezoekers
De kwaliteit van de bezoekers (via Bing en Yahoo!) doet in de regel niet onder (of is zelfs beter) dan die van Google. En zelfs wanneer we dan uit zouden gaan van dezelfde conversie, betaal je door de lagere kosten per klik minder per conversie. 

Gecertificeerd
Laat je mogelijk kansen liggen? Kaart dit dan eens aan bij je internetbureau. Sinds maart is Webleads officieel ‘Accredited Bing Ads professional’. Dus mocht je deze kans niet willen laten lopen of het in vertrouwde handen willen leggen…wij houden ons aanbevolen.

Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads in Kootwijkerbroek, dat online marketing en webdevelopment verzorgt.

www.webleads.nl