BARNEVELD - Een succesvolle webshop runnen is niet eenvoudig. Voor je het weet ben je uren druk met het verwerken van online bestellingen. Dat kan slimmer. Bijvoorbeeld door je webshop te koppelen met je boekhoudpakket.

Het Barneveldse internetbureau Census leverde onlangs de vernieuwde webshop van Kiezebrink op. Voor Europa’s grootste online winkel met voeding voor roofvogels, reptielen en dierentuindieren is een vernuftige koppeling gerealiseerd met de boekhoudsoftware van King die Kiezebrink gebruikt.

Niet meer handmatig
Bestel je er als particulier een doosje ratten of muizen voor je cobra? Dan wordt die order meteen afgeboekt op de voorraad. Met één druk op de knop wordt een pakbon voor het magazijn uitgedraaid en vervolgens kan de order de vrachtwagen in. ,,De bestellingen hoeven dus niet handmatig meer ingevoerd te worden in het boekhoudpakket. Dat scheelt enorm veel tijd”, vertelt mede-eigenaar Gerson Laanstra

Datzelfde geldt voor de orders van zakelijke klanten, die tot voor kort via e-mail of fax binnenkwamen. Nu heeft elke dierentuin en groothandel een eigen bestelomgeving. Ze zien er automatisch de voor hen geldende prijsafspraken - afkomstig uit de boekhoedsoftware- en kunnen eenvoudig herhaalbestellingen plaatsen.

Beheer op één plek
Het volledige beheer van de online winkel vindt ook plaats in King. Producten invoeren, foto’s toevoegen, productprijzen aanpassen; het gebeurt in de boekhouding en wordt daarna automatisch verwerkt in de website. ,,Daarmee hebben we dubbele handelingen geëlimineerd. Zeker als je webshop groeit, levert het flinke efficiencywinst op als je niet meer én je boekhouding én je webshop hoeft bij te houden”, vult zijn compagnon Gerben van de Kraats aan.

Dat draagt niet alleen bij aan het verlagen van de operationele kosten. Het zorgt er ook voor dat bestellingen sneller uitgeleverd kunnen worden. ,,Voor webshops is dat steeds belangrijker. De concurrentie op internet is keihard. Met prijs kan je je al nauwelijks meer onderscheiden. Bestelgemak en snelle levertijden zijn een must om klanten vast te houden.”


Het realiseren van koppelingen tussen webshops en boekhoud- of crm-pakketten is in opmars. Voor de Kootwijkerbroekse groothandel Fastener Point werkt Census momenteel in samenwerking met Wilhelm Marketing aan een website die gekoppeld is met AFASsoftware. Eerder werden al koppelingen met bekende pakketten als Exact Online, Salesforce en MKG ERP Software gerealiseerd.

Ook voor mkb
,,Dat is trouwens niet alleen weggelegd voor multinationals. Juist voor mkb’ers, die soms daarnaast nog heel druk zijn in hun fysieke winkel, biedt een koppeling kansen. Zo hebben we voor Basic Life de shop gekoppeld met hun kassasysteem en voor bouwbedrijf Dibbet & Jodi een app gebouwd waarmee de medewerkers hun gewerkte uren direct in de boekhouding kunnen wegschrijven naar de juiste klant. Natuurlijk is het maken van een koppeling een investering, maar als je serieus online zaken doet heb je dat al snel terugverdiend.”

Census - gevestigd aan het Raadhuisplein in Barneveld - ontwikkelt websites, webshops en apps, internetmarketingcampagnes en zoekmachineoptimalisatietrajecten. Ook verzorgt het hosting, back-up en support voor haar opdrachtgevers. Tot de klantenkring behoren zowel grote landelijke spelers als lokale bedrijven en organisaties. Het team van Census bestaat uit eigen developers, programmeurs en support specialisten.

Meer informatie: www.census.nl 

Tips voor webshops:

1. Denk goed na voordat je een platform kiest voor jouw webshop. Niet alle e-commerceplatforms zijn even geschikt voor bijvoorbeeld internationale bestellingen. Ook qua snelheid zit er veel verschil tussen platforms.

2. Regel je betalingsverkeer niet via de bank, maar via een payment service provider (psp). Zo’n partij faciliteert meer betalingsmogelijkheden en regelt lagere tarieven van de bank.

3. Als webshop-eigenaar ben je verantwoordelijk voor de veiligheid van de data die jouw klanten achterlaten tijdens het bestelproces. Daarom moet elke webshop verplicht een SSL-verbinding hebben, die data versleutelt en garandeert dat uw klant ook echt zijn gegevens bij u achterlaat en niet bij een hacker die de data onderschept.

4. Steeds meer klanten doen aankopen vanaf hun smartphone of tablet. Een responsive webshop die zich automatisch aanpast aan de afmetingen van je scherm, zorgt voor een hogere conversie en is beter vindbaar.