BARNEVELD - Als het aan de Barneveldse winkeliers ligt, parkeren we straks de eerste twee uur gratis. Maar werkt dat ook echt? Een analyse van de standpunten én munitie voor het centrumdebat dat dit voorjaar plaatsvindt.

Een patstelling. Zo kun je de verhoudingen op veel plekken in Nederland wel omschrijven. Winkeliers willen de parkeertarieven afschaffen om zo meer publiek te trekken. Gemeenten claimen dat dat alleen maar geld kost. Niet de parkeertarieven maar webshops nekken de winkelier, is het verweer. Wie er gelijk heeft?

Daarover zijn de meningen ook onder deskundigen verdeeld. Tegenstanders van gratis parkeren halen doorgaans onderzoek van het CROW-KpVV aan. De onderzoekers stellen dat mensen best bereid zijn om parkeergeld te betalen, als een winkelcentrum maar voldoende aantrekkingskracht heeft. Volgens de onderzoekers speelt de hoogte van de parkeertarieven voor maar 5 procent van de winkelbezoekers een rol.
Ook de Erasmus Universiteit deed onderzoek. Onderzoeker Giuliano Mingardo legde winkelgedrag en parkeergegevens van 70.000 Nederlanders naast elkaar. Zijn conclusie? Er is in zowel grote als kleine winkelgebieden geen verband tussen hoeveel mensen besteden en hoe of tegen welk tarief ze hun auto konden parkeren.

Een tegengeluid komt uit de hoek van bijvoorbeeld onderzoeks- en adviesbureau Strabo, dat onderzoek doet naar winkelcentra. Het bureau zag in vijf grote centra het aantal bezoekers en de bestedingen met twintig tot dertig procent teruglopen na het invoeren van betaald parkeren. En juist autoklanten zorgen voor een goede omzet, stelden de auteurs vorig jaar in een artikel in het vakblad Shopping Centre News.

Oneerlijk

Naast de economische argumenten zijn er ook de meer principiële standpunten. Betaald parkeren bestaat niet, is er daar één van. Nu al wordt parkeren zwaar gesubsidieerd omdat de kosten van parkeerplaatsen veel hoger zijn dan de opbrengsten. Als je geen parkeergeld vraagt, leg je de kosten voor parkeren volledig neer bij de burger. Dus ook bij de mensen die met de fiets of het openbaar vervoer komen. Dat is oneerlijk, zeggen tegenstanders.
Een ander tegenargument is dat gratis parkeren ertoe leidt dat langparkeerders de plek van winkelend publiek innemen. Bezoekers van het centrum moeten daardoor verder lopen. Dat levert meer irritatie op dan parkeergeld betalen, stelt CROW-KpVV in haar onderzoek. Dat probleem kan opgelost worden door te werken met blauwe zones of, zoals de Barneveldse middenstand voorstelt, de eerste twee parkeeruren gratis te maken. Dit voorjaar vindt er een breed debat plaats over de toekomst van het Barneveldse centrum. Tijdens dat debat komt ook het parkeerbeleid ter sprake. Voorafgaand gooide de SGP eind maart de knuppel nog maar eens in het hoenderhok door een pilot voor te stellen waarbij winkelend publiek de eerste twee uren gratis kan parkeren.

Compenseren

De SGP lijkt met haar voorstel het tij mee te hebben. Winkeliers trekken elders in Nederland steeds vaker aan het langste eind in de parkeerdiscussie. Recent schaften bijvoorbeeld Zaandam en Winschoten het betaald parkeren af. In de Groningse plaats moeten winkeliers wel gezamenlijk een deel van de gemiste parkeerinkomsten compenseren. In ongeveer 150 gemeenten in Nederland geldt nog betaald parkeren. In plaatsen waarmee Barneveld als winkelgebied concurreert - Amersfoort, Ede en Veenendaal - geldt ook een betaald parkeren-regime, net als in circa 150 andere gemeenten in Nederland.

 

Geraadpleegde bronnen:

http://www.crow.nl/vakgebieden/verkeer-en-vervoer/bibliotheek/kennisdocumenten/elf-waarheden-over-parkeren,-mobiliteit-en-retail

http://static0.trouw.nl/static/asset/2014/Presentatie_Giuliano_Mingardo_Seminar_Urban_Retail_17042014__3__5365.pdf

http://www.acquirepublishing.nl/static/site/files/module/content/article/20781/document/231/Belang-van-parkeren-voor-winkelomzet.pdf

http://www.goudappel.nl/actueel/2014/03/12/nationale-parkeertest-detailhandel-Nederland/

http://www.goudappel.nl/actueel/2012/06/27/toetert-u-mee/

http://www.binnenlandsbestuur.nl/financien/nieuws/omzetverlies-winkels-niets-te-maken-met-parkeren.4681650.lynkx

http://www.retailnews.nl/nieuws/DKyuCWzxTIiyzJ32d0sgIw-0/parkeerruimte-wel-degelijk-factor-van-belang.html