Beheer jij jouw bedrijfswebsite? Dan is deze blog perfect voor jou. Je wilt namelijk graag je doelgroep verwelkomen op jouw website én ze zo goed mogelijk helpen. Dat kan bijvoorbeeld zijn: helpen aan informatie, of helpen aan de dienst of het product dat je aanbiedt. Maar doe je dat al wel? Daar gaan we samen eens naar kijken.

Wat veel ondernemers zich te weinig afvragen, is: 'vinden mijn bezoekers waar ze naar zoeken?' Wat niet weet, wat niet deert, is de gedachte dan. Heb je 1.000 websitebezoekers en daaruit 10 aanvragen of aankopen weten te behalen, dan heeft 1% actie ondernomen. Maar waarom de andere 99% niet? Veel ondernemers nemen het voor lief – het gaat om de 10 aanvragen of aankopen die wél zijn binnengekomen – maar wanneer je verder kijkt, kun je veel betere resultaten behalen.

De juiste content
Een paar maanden geleden rolde Google een algoritme-update uit. Deze update maakt het makkelijker voor websitebezoekers om behulpzame content te vinden. Heb jij in het verleden jouw content voornamelijk laten schrijven – of zelf geschreven – met het oog op de zoekmachines? Dan zul je hier de gevolgen van merken.

Kortom; content die echt geschreven is voor jouw websitebezoekers wordt steeds belangrijker. Content moet behulpzaam zijn en je bezoekers verder helpen.

De juiste plek
Naast dat jouw websitecontent voor de bezoeker geschreven moet zijn, moet dezelfde content ook op de juiste plek – dus in de juiste fase – worden aangeboden. Hoe je dit doet? Werk onderstaande checklist af:

# Breng (samen met een expert) in kaart wat jouw doelgroep binnen jouw branche zoekt.
# Ga na of jouw website deze content bevat, oftewel; geef jij antwoord op deze zoekopdrachten?
# Kan een websitebezoeker makkelijk doorklikken naar de voor hem of haar relevante pagina’s?
# Heb jij content voor de verschillende fases in de klantreis?

De juiste fase
Om dit laatste puntje toe te lichten gebruiken we ons LEAD-model: bevindt jouw klant zich in de Leren kennen-fase (de eerste fase)? Dan zijn ze waarschijnlijk op zoek naar inspiratie. Pas hier je content op de betreffende pagina’s op aan. Is de bezoeker eerder geneigd om al actie te ondernemen (Activeren-fase)? Houd hier dan in je content ook rekening mee. Ben jij al aanwezig met de juiste content, op de juiste plek, in de juiste fase? We brengen het graag voor je in kaart. Neem gerust contact met ons op!

Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads; hét internetbureau voor webdevelopment en online marketing.

www.webleads.nl