Als ik met familiebedrijven praat over bedrijfs-opvolging, daag ik hen altijd uit om met ‘de blik van een koper’ naar het bedrijf te kijken. Juist omdat uw bedrijf niet verkocht wordt, wilt u toch dat het bedrijf ‘toekomstproof’ is?

Ik adviseer een foto van het familiebedrijf te maken en naar de toekomstbestendigheid van het businessmodel te kijken. Wie is de doelgroep met welk aanbod? Kan het verdienmodel worden versterkt? Kijk met een SWOT-analyse waar kansen liggen. Plaats het bedrijf in de tijdsgeest van nu en doe dat samen met uw opvolger(s). Combineer ervaring en familiewaarden met frisse ideeën en kennis van nieuwe ontwikkelingen. Zonder twijfel leidt de foto tot zaken die aandacht behoeven en waarmee waarde gecreëerd kan worden. Een aantal voorbeelden van waardedrijvers die van invloed zijn op de toekomstbestendigheid:

- Recurring omzet: Heeft u terugkerende klanten door een abonnementsmodel of onderhoudscontracten? Dit geeft zekerheid voor de toekomstige omzetontwikkeling.
- Afhankelijkheid van klanten: Zijn uw afnemers goed gespreid? Door bijvoorbeeld verschillende product-marktcombinaties, regio’s of meerdere sectoren? U verkleint hiermee de gevoeligheid bij economische neergang. Bij welke klanten zitten de verdiensten en staat dit in verhouding tot de aandacht die zij ontvangen? De Pareto-analyse (80/20-regel) leidt soms tot impopulaire, maar wel verstandige keuzes.
- Personeel: Hoe is de mix van leeftijd, salaris, arbeidsduur en contractvorm? Bent u flexibel als de markt tegenzit? Zijn key-medewerkers gebonden? Uw opvolgers moeten kunnen leunen op oude én nieuwe expertise. Daarmee zorgt u voor continuïteit. 
- Werkkapitaal: Kunt u liquiditeit vrijmaken door debiteuren sneller te innen, oude voorraad te verkopen of door te leasen in plaats van te kopen? U kunt deze liquiditeit gebruiken voor investeringen, groei of dividenduitkeringen.
- Personeel: Hoe is de mix van leeftijd, salaris, arbeidsduur en contractvorm? Bent u flexibel als de markt tegenzit? Zijn key-medewerkers gebonden? Uw opvolgers moeten kunnen leunen op oude én nieuwe expertise. Daarmee zorgt u voor continuïteit.

Daarnaast is het ook belangrijk om u tijdig te laten informeren over de overdrachtsmogelijkheden.Wordt het bedrijf verkocht of geschonken aan uw opvolgers? En hoe regelt u het als niet alle kinderen gaan opvolgen? Deze keuzes vergen voorbereiding, want een familiebedrijf zou geen familiebedrijf zijn als de emoties hierin geen rol zouden spelen.

Annuska Wolff | Manager Corporate Finance06 - 55 81 66 26 | awolff@schuitemanmacf.com

www.sma-cf.com