Specifieke klantgroepen bereiken met Google-ads?
Verkoop jij vooral producten aan jongeren? Of bezoeken vooral kersverse ouders jouw winkel of webshop? Dan is het handig als jouw advertenties in Google ook alleen door hen gezien worden. En dat kan nu!
De nieuwe functie 'demografische targeting' maakt het mogelijk om specifieke klantgroepen te bereiken of juist uit te sluiten op basis van leeftijdsgroepen, geslacht, ouderlijke status of een combinatie van deze factoren.
Hoe werkt het?
In Adwords stel je op campagne of advertentiegroep niveau via het tabblad ‘doelgroepen’ een specifieke targeting-doelgroep in. Zo versmal je je bereik en focus je op een doelgroep waarvan je uit ervaring weet dat die het meest geneigd is tot een conversie op de website. Denk bijvoorbeeld aan een rijschoolhouder die zich nu specifiek kan richten op jongens tussen de 18 en 24 jaar. Andersom kun je een doelgroep uitsluiten die zelden of nooit tot conversie leidt.
Aangepaste biedingen. Natuurlijk zijn er veel bedrijven met meerdere klantsegmenten. Zo is de typische doelgroep van een vrouwenparfum logischerwijs een vrouw. Maar vergeet niet dat ook mannen parfum kopen voor hun partner! Het is dus niet slim om in dit geval mannen helemaal uit te sluiten in je campagne. Baseer je wat dit betreft op data uit bijvoorbeeld Google Analytics en verhoog je bod op een doelgroep die goed converteert en verlaag of sluit uit op een doelgroep die matig converteert.
Tips & trics
· Maak meerdere advertentiegroepen aan waarin ingezet wordt op verschillende doelgroepen met specifieke advertenties en voor verschillende producten/diensten.
· Wees niet te vlug met uitsluiten van groepen op gevoel, maak gebruik van data.
· Als je je demografische targeting wilt toepassen op meerdere of al je campagnes dan kun je dit gemakkelijk kopiëren en plakken om het snel door te kunnen voeren.
Ook enthousiast?
Als online marketeers zijn wij uiteraard enthousiast over deze nieuwe mogelijkheid. Ben je dit ook, maar zie je het wellicht niet zitten om het zelf in te stellen? Wij schieten graag voor je. Maar dan wel zonder hagel!
Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads. Hét internetbureau voor web development en online marketing.