Luidt adblocker nieuw tijdperk in? (column)
Home page take overs, schreeuwerige banners of pop-up advertenties die ineens op je beeldscherm verschijnen. Het kan best vervelend zijn wanneer je tijdens het internetten overspoeld wordt met dit soort advertenties.
Vanuit deze ergernis is de adblocker ontstaan. Deze app of plug-in die je op je smartphone of browser installeert, filtert alle advertenties uit de code van een website. Met de groei van display advertising (adverteren via banners) is ook het gebruik van adblockers, in combinatie met gratis plug-ins die browsers als Chrome en Firefox aanbieden, de laatste tijd fors toegenomen. 14% van de Nederlandse internetgebruikers heeft inmiddels een adblocker.
Als internetter geef je met de adblocker dus zelf aan of je advertenties wel of niet te zien wilt krijgen. Fijn toch? Nou, niet voor uitgevers. Die lopen namelijk omzet mis omdat zij bezoekers geen of minder advertenties kunnen laten zien. En aangezien dit voor veel uitgevers een belangrijke - zo niet de belangrijkste - inkomstenbron is, kun je je wellicht voorstellen wat de gevolgen kunnen zijn.
Ook adverteerders merken de gevolgen van de adblocker. Het beschikbare advertentievolume is namelijk minder en dus zal de prijs naar alle waarschijnlijkheid gaan stijgen. Anderzijds proberen uitgevers nog te pakken wat er te pakken valt en dat leidt er meestal toe dat advertenties minder relevant worden voor de internetgebruiker... Daarmee zitten we in een vicieuze cirkel die wellicht alleen maar zal leiden tot nog meer adblockers. Een verdere toename van adblockers zal ongetwijfeld ook gaan leiden tot andere, nieuwe advertentievormen. Ik verwacht dan ook dat er een kat-en-muisspel blijft bestaan tussen uitgevers, adverteerders en de internetgebruiker. De uitdaging is om te komen tot een nieuwe modus. Of dat een modus is waarbij er nog op de huidige wijze geadverteerd gaat worden? Ik verwacht van niet en daarmee luiden de adblockers een nieuw tijdperk in.
Als online bureau stellen we onszelf als doel de online adverteerder te helpen om zijn doelgroep zo effectief en efficiënt mogelijk te bereiken. Wil je als adverteerder meer weten over adblockers en hoe wij je kunnen helpen om toch een succesvolle display campagne te kunnen voeren? Neem dan contact met ons op.
Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads in Kootwijkerbroek, dat online marketing en webdevelopment verzorgt.