Alles wat aandacht krijgt groeit. Dit geldt ook voor uw personeel. Door oplopend personeelstekort krijgt werving veel aandacht. Maar vergeet vooral uw zittende populatie medewerkers niet.

Gelukkig zie ik genoeg bedrijven die juist veel aandacht besteden aan hun personeel. Die bedrijvenhouden hun medewerkers beter vast. Oprechte aandacht ontstaat echter niet vanzelf. Hiervoor is de juiste mindset nodig. Het vraagt om een investering in tijd, energie en gespreksvaardigheden. Twee vaardigheden wil ik graag onder de aandacht brengen: luisteren en vragen stellen.

Luisteren
Om aandacht te geven zult u de ander moeten begrijpen. Dit lukt pas als u écht luistert. Luisteren kent meerdere niveaus, van ‘ignore to listen’ tot aan empathisch luisteren. Bij deze laatste vorm van luisteren, voelt u ook wat de ander beleeft en dan pas maakt u echt verbinding. Soms doen mensen alsof ze luisteren, maar zijn ze tegelijkertijd met hele andere dingen bezig. Selectief luisteren komt veel voor: u luistert wel, maar u pikt alleen datgene eruit dat u uitkomt. Iedere vorm van luisteren kan passend zijn, maar het kan geen kwaad om ervan bewust te zijn op welk niveau u écht luistert naar de ander.

Vragen stellen
De kunst van het vragen stellen komt van pas wanneer u wilt weten wat uw personeel bezighoudt. U kunt pas betekenisvol luisteren wanneer u de juiste vraag stelt. Er zijn diverse soorten vragen die verschillende effecten hebben. Bijvoorbeeld een gesloten vraag zoals: “Ga je hiermee akkoord?”, geeft duidelijkheid. Terwijl een open vraag uitnodigt: “Hoe zit je in je vel?” Dan zijn er ook nog suggestieve vragen: “Jij bent het toch ook met me mee eens, dat…?” Suggestieve vragen leveren weinig op, tenzij u bewust iemand uit de tent wilt lokken. Kortom, het soort vraag dat u stelt bepaalt de waarde van het antwoord.

Leidinggeven
Van een leidinggevende mag u verwachten dat hij écht luistert en de juiste vragen stelt. Iedereen wil zich namelijk gehoord voelen. Hoe gaat het luisteren en vragen stellen u af? We helpen u graag verder, zodat uw personeel zich nog meer en beter gehoord voelt.

Jochem Poelman | Director HR Services
T 085 080 7000
E jpoelman@schuiteman.com
www.schuiteman.com