Meer leads? Gebruik dit model!
Vraag een willekeurige ondernemer met een bedrijfswebsite naar zijn grootste wens en vaak zal het antwoord zijn: meer leads! Maar hoe zorg je hiervoor? Ik geef je een tool die voor meer leads moet gaan zorgen!
Ik heb het over het LEAD-model. Een strategische, maar vooral ook praktische aanpak die je helpt om op basis van data de juiste beslissingen te nemen.
De fases voor meer LEADs
Het LEAD-model loopt de fases van de klantreis langs en richt zich op het zo optimaal mogelijk bedienen van jouw potentiële klant. Per fase betekent dit een ander kanaal, een andere tool, een andere manier van overtuigen etc.:
# Leren kennen: waarbij de eerste indruk van de klant erg belangrijk is. Jouw website-/socialmediabezoeker ziet jou voor het eerst als potentiële oplossing voor zijn of haar probleem.
# Enthousiasmeren: overtuig je diegene dat jou product of dienst dé oplossing is?
# Activeren: is jouw potentiële klant enthousiast genoeg? Dan heb je waarschijnlijk je gewenste lead binnen. Tenminste, als je het diegene zo makkelijk mogelijk maakt.
# Doorontwikkelen: na het binnenkrijgen van de aanvraag of aankoop, is het LEAD-model nog niet klaar. Want doorontwikkelen is belangrijk. Zorg je dat jouw nieuwe klant een merkambassadeur wordt en jou gaat aanbevelen aan kennissen? Dat hij of zij herhaalaankopen gaat doen? Dan heb je in de toekomst ook een streepje voor en groeit je organisatie door.
Waarom is dit de perfecte tool?
Het LEAD-model houdt niet alleen rekening met alle hierboven genoemde fases, maar gaat op strategisch niveau een stuk dieper. Zo moeten de doelen van jouw organisatie en jouw klant duidelijk in kaart zijn gebracht, worden verschillende kanalen zoals je website en mediakanalen onder de loep genomen en moet duidelijk zijn afgestemd wanneer het doel bereikt is en waar dit aan getoetst moet worden. Alleen dán heb je alle facetten zo op elkaar afgestemd dat de leads binnen zullen stromen.
Wil jij ook meer leads binnen krijgen vanaf jouw bedrijfswebsite? Laat het ons weten. We vullen het LEAD-model graag samen met je in, zodat je meer inzicht krijgt en een duidelijk strategisch plan!
Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads: hét internetbureau voor webdevelopment en online marketing.