BARNEVELD - In de plannen voor de tunnel onder het spoor op Harselaar wordt te weinig rekening gehouden met individuele ondernemers die aan de Baron van Nagellstraat zijn gevestigd.

Dat blijkt uit een belronde langs diverse bedrijven. Het probleem zit hem niet zozeer in de tunnel zelf. Grootste struikelblok is de aanpassing van de Baron van Nagellstraat. Deze moet breder worden en krijgt een nieuw fietspad aan de zijde waar deze bedrijven gevestigd zijn. Hierdoor moeten de toeritten van deze bedrijven komen te vervallen omwille van de veiligheid van de fietsers.

Toeritten vervallen

,,Onze toeritten komen te vervallen,’’ verwoordt Reinald Roos (Scania) de kern van het probleem. ,,Vervolgens is er te weinig nagedacht over hoe ons bedrijf dan wél ontsloten moet worden. De oplossingen voor dit probleem hebben we zélf aan moeten dragen maar dat heeft nog weinig resultaat gehad. Het lijkt wel of er meer aandacht wordt besteed aan het kappen van het roekenbos dan aan de consequenties die deze tunnel heeft voor de ondernemers.’’

,,Dat we onze klanten straks niet meer aan de voorkant van ons pand kunnen verwelkomen is heel vervelend maar nog te overzien. Als wij onze panden niet meer goed kunnen bereiken zijn we genoodzaakt uit Barneveld te vertrekken,’’ aldus Roos. ,,Er zijn hier heel wat bewegingen per dag. Dus dat die werkplaats op en top bereikbaar is, is cruciaal.’’

Het plan is om Scania aan de achterzijde van het pand te ontsluiten. Probleem is alleen dat die grond verworven moet worden van een andere partij. BK-trailers, het bedrijf dat ernaast gevestigd is, heeft een soortgelijk issue.

Arie de Kruyk (NL Trucks) heeft weer een ander probleem. Door de verbreding van de Baron van Nagellstraat moet ook de kruising ter hoogte van de Harselaarseweg op de schop. Hiervoor heeft de gemeente een strook grond nodig van een meter of vier die in de bestaande tekeningen wordt afgesnoept van het NL Tucks - terrein. ,,Daar hebben we heel veel moeite mee,’’ reageert De Kruyk. ,,En dat is zacht uitgedrukt. Als we zo’n stuk van ons terrein kwijt raken kunnen we onze auto’s daar niet meer kwijt. Zo simpel is het. Het lijkt er op dat deze plannen gemaakt zijn zonder naar de details te kijken. Terwijl die details voor ons als ondernemers wel heel belangrijk zijn. ’’

Broekhuis Bedrijfswagens

Bakker Bedrijfswagens heeft ook grote problemen met de plannen zoals die er nu liggen. Dat de Harselaartunnel wordt aangelegd vindt men daar prima. Wat de DAF-dealer bepaald niet prima vindt, is de aanpassing van de kruising Energieweg - Harselaarseweg - Baron van Nagellstraat.

Om deze kruising te vergroten is een fors aantal meters grond nodig dat nu gebruikt wordt voor de activiteiten van dit bedrijf. ,,Met name dit deel van het plan is voor ons het struikelblok,’’ legt Marten Petersen uit. ,,Die meters kunnen wij niet kwijt, willen we onze dagelijkse bedrijfsactiviteiten onder normale en veilige omstandigheden uit kunnen voeren. We gaan daar dan ook niet akkoord mee. De bereikbaarheid maar ook de operationele activiteiten van ons bedrijf zijn voor ons van het allergrootste belang. Maar wat nòg belangrijker is, is de veiligheid die hier in het geding is. We hebben te maken met lange bedrijfsvoertuigen. Door de geplande aanpassing komen onze auto’s bij het naar binnen rijden en parkeren meters uit te steken op de openbare weg. Met alle gevolgen van dien voor de veiligheid van het verkeer en de doorstroming op de kruising Baron van Nagellstraat - Energieweg. Het lijkt er op dat de ontwikkelaar aan het werk is gegaan zonder te kijken naar de consequenties die zijn pennenstreken hebben voor de operationele activiteiten en productiviteit van bedrijven die al decennia lang op het industrieterrein actief zijn. Maar we zijn gelukkig nog steeds in gesprek over de voortgang.”

Petersen vraagt zich bovendien af of de aanpassing van het kruispunt in deze vorm wel nodig is. ,,De tunnel wordt uiteindelijk tweebaans uitgevoerd met een breed fietspad. Veel breder dan de huidige weg is dat niet. De vraag is of je dan de capaciteit van dit kruispunt op deze manier moet verhogen. Afgezien van alle problemen brengt dit ook onnodig hoge kosten met zich mee. De huidige verkeerssituatie en -stromen op de Energieweg vragen momenteel niet om een verbreding ’’

BIK

Peter Bos stelt namens ondernemersvereniging de BIK dat alle bedrijven voor wie de tunnel consequenties heeft bij het overleg zijn betrokken. ,,En ook wij als BIK maken ons hard voor hun zaak. Dat is niet altijd even makkelijk. Deze tunnel wordt om meerdere redenen gebouwd. Zeker niet alleen om de doorstroom op de Baron van Nagellstraat te verbeteren. Wat ook een belangrijke rol speelt is dat die tunnel er moet komen om in de toekomst een station mogelijk te maken waar je op de trein naar Apeldoorn kunt stappen. Verder is de tunnel belangrijk voor de Railterminal. Allemaal belangrijke economische peilers voor Barneveld. We maken ons dus tegelijkertijd hard voor het algemeen belang van deze tunnel en ook voor elk bedrijf afzonderlijk. Dat valt niet altijd mee,’’ aldus Bos.

Baron van Nagellstraat 1,5 jaar dicht

De aanleg van de spoortunnel op de Baron van Nagellstraat gaat in het eerste kwartaal van 2017 van start. Tijdens de bouwperiode van anderhalf jaar gaat deze weg dicht en wordt het verkeer omgeleid via een nieuw aan te leggen weg naar Harselaar Zuid. Ook wordt de capaciteit van de rotonde bij het hulpverleningscentrum aan de Thorbeckelaan vergroot om het verkeer daar te kunnen opvangen.