BARNEVELD - De gemeente Barneveld inventariseert de mogelijkheden om winkels van buiten het centrum te verplaatsen naar het centrum. Dat gebeurt in samenwerking met de Barneveldse Middenstands Vereniging (BMV), Centrum Ontwikkeling Barneveld (COB) en lokale makelaars. 

Dat blijkt uit een voortgangsrapportage van het college van B&W over de inspanningen om het centrum van Barneveld aantrekkelijker te maken. Door jaren van economische teruggang en de opkomst van online shoppen neemt het aantal fysieke winkels af. Door winkels vanaf B- en C-locaties te verhuizen naar het kernwinkelgebied, blijft dat aantrekkelijk voor winkelend publiek. De gemeente kijkt daarbij ook naar ‘centrum-afbakening’ en een ‘onderzoek naar de mogelijkheden die de wijkeconomie biedt voor het versterken van het centrum’.

Restyling Dijkje

Gemeente, BMV en COB hebben verder samen met vastgoedeigenaren van gedachten gewisseld over het restylen van het Dijkje. ,,De winkelstraat is een belangrijke schakel tussen de Nieuwstraat/Raadhuisplein en de Jan van Schaffelaarstraat, maar functioneert op dit moment niet optimaal. De plannen om dit te verbeteren, worden de komende periode verder uitgewerkt", meldt de gemeente. Ook is het winkelcentrum van Barneveld  aangemeld voor de pilot Retail Deal van het ministerie van Economische Zaken. De pilot is bedoeld om samen met sleutelfiguren uit de Barneveldse samenleving, in het bijzonder vanuit winkeliers, de retail toekomstbestendig te maken.

City marketing

Om meer winkelend publiek vanuit omliggende plaatsen naar Barneveld te trekken, wordt extra ingezet op citymarketing. De promotiecampagne DaaromBarneveld en een advertentiecampagne in de regio rond Barneveld moeten shoppers uit Amersfoort en de regio FoodValley verleiden om in Barneveld hun geld uit te geven.