Stop met het werven van nieuwe klanten
Als ondernemer steek je waarschijnlijk de nodige tijd, energie en marketingbudget in het binnenhalen van nieuwe klanten. Heb je er wel eens over nagedacht om die aandacht ook aan bestaande klanten te geven? Daarom wil ik het dit keer hebben over een online marketing kanaal wat reeds sinds jaar en dag wordt ingezet. E-mailmarketing.
Is over dit kanaal dan nog niet alles gezegd en geschreven? Of denk je dat het wel los zal lopen voor wat betreft je bestaande klanten? Wel, wanneer ik kijk naar hetgeen ik dagelijks nog in m’n mailbox krijg, dan kan ik beide vragen met ‘Nee, dus!’ beantwoorden.
Je weet met wie je in gesprek bent
Van de verschillende online marketing kanalen is e-mailmarketing bij uitstek het kanaal om persoonlijk met je relaties te communiceren. Je weet namelijk met wie je ‘in gesprek’ gaat. En wanneer je je dan bedenkt dat elk contactmoment met je klant gelijkstaat aan de aandacht die je voor hem of haar hebt, dan zul je kunnen beamen dat de plank in geval van e-mailmarketing toch wel frequent wordt misgeslagen. Maak het contact persoonlijk, creër meerwaarde voor de ontvanger, doe iets onverwachts of opvallends en zorg altijd dat je content herkenbaar is als afkomstig van jouw merk.
Ga voor terugkerende klanten
En zoals Seth Godin al eens pakkend stelde: “If your target audience isn’t listening, it’s not their fault, it’s yours.” Daarom zou ik willen pleiten om eens kritisch te kijken naar de wijze waarop je e-mailmarketing inzet. Begin dan bij je bestaande klanten. Maak van hen terugkerende klanten! En natuurlijk moet je niet stoppen met het werven van nieuwe klanten, maar je kunt elke euro maar één keer uitgeven. Wij kunnen je laten ervaren dat (e-mail)marketing, gericht op bestaande klanten, een zeer effectief marketingkanaal is. Direct aan de slag? Kijk op webleads.nl/mailing.
P.s. We zijn nog naarstig op zoek naar een aantal nieuwe collega’s! Dus mocht je nog een topprogrammeur en/of online marketeer kennen die op zoek is naar een leuk nieuw avontuur. Tip hem/haar dan even om op onze website te kijken. Alvast bedankt!
Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads in Kootwijkerbroek, dat online marketing en webdevelopment verzorgt.