The internet of things
Wie zijn ogen en oren de kost geeft kan het eigenlijk niet zijn ontgaan – de trend van the internet of things. Steeds meer producten worden links- of rechtsom verbonden met het internet.
Je kunt bijvoorbeeld denken aan de huidige smart tv’s en slimme thermostaten. Maar straks zijn ook je koelkast, de wasmachine, je auto of de spiegel bij het pashokje in de kledingzaak verbonden met internet. Gaat het om een specifiek product en het bijbehorende gebruikersgemak, dan ben ik normaliter enthousiast wanneer een product ‘connected’ wordt. Maar zou voor deze trend wellicht ook gelden dat elk voordeel zijn nadeel heeft? Als internetbureau werken wij natuurlijk veel samen met partijen zoals Google en/of technologiepartners van dit soort internetgiganten. Wij weten dan ook uit de praktijk dat zij heel veel data vergaren en analyseren. Je staat er niet dagelijks bij stil, maar partijen als Google weten heel veel van ons en daar ervaar je steeds vaker de effecten van. We kennen allemaal de uitspraak: kennis is macht. De vraag die wel eens opkomt is of de Googles van deze wereld niet teveel macht krijgen. Zeker wanneer je je bedenkt dat ‘the internet of things’ nog maar in de kinderschoenen staat. Dat teveel macht bezitten niet goed is voor mensen, dat weten we al heel lang. Maar geldt dat ook voor bedrijven? Ik kan u er geen antwoord op geven. Wat ik wel zie en ervaar is dat the internet of things geweldige kansen met zich meebrengt op het gebied van online marketing. Daar zijn we dan ook enthousiast over. En eerlijk gezegd: wij gaan the internet of things ook niet stoppen. Kortom, misschien is het wel eten of gegeten worden.
Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads in Kootwijkerbroek, dat online marketing en webdevelopment verzorgt.