Google biedt adverteerders nu de mogelijkheid om remarketing toe te passen via het zoeknetwerk van Google. Met deze extra functionaliteit biedt Google adverteerders een extra handvat om van kijkers ook daadwerkelijk (terugkerende) kopers te maken.

Wat is er nieuw?
Het is al lang mogelijk om mensen die je website bezocht hebben vervolgens via een banner op een andere website, bijvoorbeeld Nu.nl, nogmaals te attenderen op jouw onderneming, je producten en/of de betreffende persoon een verbeterde aanbieding te doen. Met ‘remarketing lists for search advertising’ of afgekort RLSA wordt deze vorm van adverteren ook mogelijk met betrekking tot het adverteren in de zoekmachine (zoeknetwerk) van Google.

Is het interessant?
Ja, absoluut! Daar waar je in het verleden in het zoeknetwerk alleen kon adverteren op specifieke zoekwoorden, kun je hier nu namelijk een specifieke doelgroep aan toevoegen. En je strategie zou vanaf nu dus kunnen zijn. Ik wil binnen Google Adwords adverteren op specifieke zoekwoorden, maar degene die mijn advertenties te zien krijgt, moet ook al minimaal éénmaal op mijn website zijn geweest.
Kortom, je kunt zeer selectief worden in wie je advertenties te zien moet krijgen in de zoekmachine van Google. En dit biedt natuurlijk grote kansen. Denk alleen al aan het feit dat het eenvoudig wordt om mensen (nogmaals) te bereiken wanneer ze (blijvend) op zoek zijn naar een product of dienst waarvoor ze jou site eerder bezocht hebben.

Kan ik ermee aan de slag?
Als adverteerder kun je vandaag nog starten met het opbouwen van de remarketing lijsten om hier vervolgens zowel met bestaande als nieuwe campagnes van te kunnen profiteren. Enkele voorbeelden van hoe je deze lijst(en) kunt gebruiken zijn;
- Bij bestaande campagnes hogere biedingen toepassen wanneer het gaat om een voor jou zeer interessante doelgroep (bijv. mensen die eerder zijn overgegaan tot een aankoop)
- Volume vergroten door nieuwe campagnes op te zetten die enkel en alleen zijn gericht op een door jou te bepalen doelgroep

Getriggerd door dit artikel?
Laat het ons dan weten en we bekijken vervolgens dan graag samen met jou de mogelijkheden om RLSA te gaan toepassen.

Ben van Luttikhuizen is eigenaar van internetbureau
Webleads, hét internetbureau voor online marketing
en webdevelopment

webleads.nl