Google is in Nederland bijna monopolist als het gaat om online zoeken. Logisch dat menig ondernemer er van droomt om bovenaan te staan in de zoekresultaten. Maar het laatste wat je wilt is concurreren met de online budgetten van grote spelers in jouw branche. Daarom moet je als lokale ondernemer slim zijn.

Dat begint met het kiezen van de juiste zoekwoorden. Stel: je hebt een schoenenzaak. Dan wil je het liefst gevonden worden op bijvoorbeeld ‘herenschoenen’. Dat is gezien de concurrentie van bijvoorbeeld Zalando en andere grote ketens echter niet reëel. Je kunt beter kiezen voor een lokale variant. Op ‘herenschoenen Barneveld’ wordt minder gezocht, maar wél door een koopgerichter en lokaal aantrekkelijk publiek.

Een goede zoekwoordanalyse helpt je om de zoekwoorden te kiezen waarmee je ook als lokaal bedrijf kunt scoren in Google. Zo’n analyse houdt onder meer rekening met zoekvolumes, concurrentie, relevantie, beschikbare content en de kosten voor het ontwikkelen van nieuwe content. Als je dat helder hebt, kun je jouw website gaan optimaliseren. Dat komt er op neer dat je Google ervan overtuigt dat jouw website relevant is voor mensen die zoeken.

Naast het bepalen van de zoekwoorden die voor jou van belang zijn, is het ook cruciaal om te weten hoe Google je website beoordeelt. Een geavanceerd algoritme dat rekening houdt met techniek, content en populariteit bepaalt de relevantie van jouw pagina’s. Voorbeelden van factoren waar Google naar kijkt zijn onder andere laadtijd van de pagina’s, wel of geen beveiligde verbinding (https) en relevante, actuele en unieke content. Ook de historie van je url en de interne en externe links naar je webpagina’s zijn belangrijk. De eerste stappen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie kan je goed zelf zetten en leveren vooral op de middellange termijn resultaat op. Dat zien we bij ondernemers die onze Online Breakfast sessies bezoeken of de presentaties via onze website terugkijken en daarna zelf hun vindbaarheid zijn gaan verbeteren. Heb je de tijd of kennis niet om vervolgstappen te zetten? Laat je dan ondersteunen door een SEO-specialist die zoekmachine-optimalisatie voor je opdeelt in stappen en je inspanningen meetbaar maakt. Wie de schoen past, trekke hem aan!

Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads in Kootwijkerbroek, dat online marketing en webdevelopment verzorgt.

www.webleads.nl