BARNEVELD - Barneveldse winkeliers slaan de handen ineen om de kerstpakkettenomzet dit jaar binnen de gemeentegrenzen te houden. Op 15 december kunnen werknemers van lokale bedrijven in het centrum zelf hun kerstpakket bij elkaar shoppen.

Het nieuwe evenement is een idee van Martin Hazeleger (Staerk Accountants). ,,Het is best lastig om elk jaar een origineel kerstgeschenk uit te zoeken. Uiteindelijk bestel je dan ergens een pakket of ga je uit eten. Maar wat zou er nu leuker zijn als we die omzet via een kerstpakkettenmarkt in Barneveld zouden kunnen houden?”

Innovatief

Het fenomeen kerstpakkettenmarkt is niet nieuw. Innovatief is wel het decor van die markt: de Barneveldse winkelstraten. Dat moet zorgen voor een win-win-winsituatie. Winkeliers kunnen hun volledige assortiment laten zien en kunnen zich beter presenteren dan via een stand op een locatie elders. De shoppende medewerker heeft meer keuze bij het samenstellen van zijn pakket. De lokale horecagelegenheden kunnen volop mee profiteren van het evenement.

Martin Hazeleger polste via centrummanager Karelien Druijff of er belangstelling onder centrumondernemers was voor zijn idee. Dat bleek het geval en dus stortte een werkgroep met enthousiaste winkeliers zich belangeloos op de uitwerking en organisatie. Zo is er een stichting in oprichting voor het evenement, zodat de geldstromen professioneel en verantwoord beheerd kunnen worden.

Beleving en sfeer

Inmiddels staan de contouren van het evenement. Karelien: ,,We gaan er echt een beleving van maken. De avond start met een gezamenlijk buffet. Daarna ga je het centrum in. We creëren een mooie looproute tussen de winkels, die allemaal sfeervol aangekleed zijn. De winkeliers Ze zorgen bijvoorbeeld voor muziek of een hapje en een drankje.”

In totaal kunnen, in eerste instantie, 25 winkels hun deuren openen tijdens het evenement. ,,Anders wordt het een gewone koopavond, maar dan met weinig mensen. Dat wil je niet. Het moet exclusief en sfeervol zijn. Deze winkels gaan speciaal voor jou open”, vertellen Michiel Bijker (Kaasschieter Juweliers) en Jeroen Bakker (Broekhuis Man & Woman) die in de werkgroep zitten en zelf ook meedoen aan het event.

Consumergoods

Zijn ze niet bang dat bezoekers hun big shopper - die ze bij aanvang krijgen - straks volladen met wijn, kaas en nootjes en de overhemden en sieraden links laten liggen? ,,Natuurlijk zullen bedrijven met consumergoods het beste scoren. Maar ik zie ook volop kansen voor winkels in een hoger segment”, zegt Michiel. ,,Je kunt bijvoorbeeld aanbiedingen maken die matchen met het budget van shoppers, bezoekers kunnen de munten inwisselen voor een cadeaubon of bijbetalen”, vult Jeroen aan.

Bovendien is er meer winst te behalen dan alleen in harde euro’s. ,,Veel kerstpakkettenshoppers werken in Barneveld, maar wonen hier niet en zullen het centrum niet kennen. Het is dus ook promotie voor Barneveld als winkeldorp. Dit is een geweldige kans om je winkel te presenteren en bezoekers met bijvoorbeeld terugkomacties te verleiden om op een later tijdstip alsnog bij jou een aankoop te doen”, vertelt Karelien.

Goede doelen

De werkgroep heeft ook gedacht aan mensen die hun kerstpakket liever doneren aan een goed doel. Een aantal lokale goede doelen mag zich op 15 december presenteren in de Barneveldse winkelstraten. Shoppers kunnen vervolgens de gekregen munten bij één van de doelen inleveren. Als de eerste editie een succes blijkt, keert ‘Barneveld pakt uit!’ waarschijnlijk jaarlijks terug. De werkgroep heeft daar alle vertrouwen in. Karelien: ,,We hebben allemaal gepolst in ons netwerk en de reacties zijn zeer positief.”

Meer informatie en aanmelden

Bedrijven bepalen zelf het budget dat hun werknemers ter beschikking hebben tijdens ‘Barneveld pakt uit!’. Werknemers krijgen dat budget uitgekeerd in munten ter waarde van 2,50 euro. Vervolgens gaan ze gewapend met een big shopper het centrum in. In de shopper kunnen ze hun aankopen meenemen. Bovendien zitten er in de big shopper aanbiedingen en acties van deelnemende winkels. Voor de medewerkers die op 15 december niet kunnen zijn de munten tot en met 31 december 2016 geldig. Meer informatie: www.barneveldpaktuit.nl. Daar kunnen bedrijven, winkels en goede doelen zich ook aanmelden voor het evenement.

Foto: De werkgroep die de kerstpakkettenactie voorbereidt met v.l.n.r: Jeroen Bakker (Broekhuis Man & Woman), Karelien Druijff (centrummanager), Michiel Bijker (Kaasschieter Juweliers), Martin Hazeleger (Staerk Accountants) en Heleen Kremer (Hartkamp Baby Kids Gifts)  Op de foto ontbreekt Monique de Jonge (De Jonge Woont).