BARNEVELD - De beste plek voor een railterminal is het zogenoemde verwerkingsterrein tussen de bedrijventerreinen Harselaar-Oost en -Zuid. Dat concludeert Logitech, dat onderzoek deed naar drie mogelijke vestigingslocaties. 

Naast het verwerkingsterrein, bij de vuilstort van Vink, keken de onderzoekers ook naar de Harselaar Driehoek en een terrein aan de Plaggenweg. Op basis van verschillende criteria, zoals logistiek, milieu, grondverwerving en financiën, komt het verwerkingsterrein volgens Logitech als meest geschikte locatie naar voren. Deze locatie 'scoort goed op diverse milieuaspecten vanwege de inpassing tussen de vuilstort aan de zuidzijde en de spoorbaan aan de noordzijde, heeft de meeste mogelijkheden voor een goede spooraansluiting op de hoofdbaan en het merendeel van de bulktreinen kan er zonder te knippen worden gelost'. 

Voorbereiding

Het college van B&W heeft de uitkomsten van de quick scan aan de gemeenteraad voorgelegd en gevraagd om de locatie verwerkingsterrein als voorkeurslocatie verder uit te werken in combinatie met een zogenoemde maatschappelijke kosten-baten analyse. Naar verwachting zijn beide onderzoeken in december klaar; de resultaten daarvan worden begin 2016 aan de gemeenteraad voorgelegd. Vervolgens kan – afhankelijk van die uitkomsten – een planologische procedure worden gestart om de realisering van de terminal ook bestemmingsplantechnisch mogelijk te kunnen maken.

Voor de voorbereidingsfase is in totaal € 200.000,- beschikbaar. De gemeenteraad van Barneveld besloot al eerder om € 100.000,- beschikbaar te stellen, de provincie Gelderland heeft onlangs eenzelfde bedrag aan de gemeente Barneveld overgemaakt. In een eerder stadium is al een haalbaarheidsstudie uitvoerd. Daaruit bleek dat er in de regio meer dan de benodigde vraag is om succesvol een railterminal te exploiteren. Naar aanleiding van dit onderzoek besloot de gemeenteraad van Barneveld in januari 2015 om een een businessplan met een locatiestudie op te stellen.

Vraagtekens

De gemeente Barneveld en ondernemersvereniging de BIK zijn groot voorstander van de komst van een terminal. Zo'n terminal zou goed zijn voor onder meer de concurrentiepositie, bereikbaarheid en milieudoelstellingen van Barneveld. Eerder plaatste Lóránt Tavasszy, hoogleraar goederenvervoer en logistiek aan de TU Delft, in Business in Barneveld vraagtekens bij de vele regionale plannen voor terminals in Nederland. Volgens hem dreigt versnippering. Lees het artikel.