Je bent de hele week aan het rennen en vliegen om alle ballen in de lucht te houden en pakt elke klus aan. Dat lukt net, maar veel voldoening geeft het niet. Bovendien moet je steeds schakelen omdat je tal van diensten aanbiedt. Herkenbaar?

Vaak komt zo'n strategie voort uit onzekerheid. Als iets wat ik doe mislukt of niet aanslaat, heb ik nog iets anders achter de hand. Het gevolg is dat je eindigt als de V&D. Je hebt van alles wat en samen is dat net niks. 

Risicobeheersing bij specialisatie
De gedachte is vaak dat specialisatie risicovoller is. Maar ook als specialist kun je risico's natuurlijk beheersen. Bijvoorbeeld door na te denken of er op de lange termijn behoefte blijft aan jouw product of dienst. Als je goed bent in paard en wagens, moet je toch gaan oppassen als iemand de auto uitvindt. Doe je dat, dan is specialisatie niet risicovoller dan generalisatie.

Generalisten lopen ook risico
Sterker nog, misschien zijn de risico's voor generalisten juist wel groter. Als je overal een 7'tje in scoort, is de kans reëel dat je links en rechts door specialisten wordt ingehaald. Bovendien concurreer je als generalist waarschijnlijk met grotere generalisten, die door schaalvoordelen onder jouw prijs kunnen duiken.

Bekijk het ook eens als klant
Wat heb jij zelf liever? Een allrounder die van alles een beetje kan of een specialist die de beste is in zijn discipline? Ik weet het wel.

Je kunt niet overal de beste in zijn
Nu zijn er slimme ondernemers die zeggen, ik ben overal de beste in. Dat is pas écht gevaarlijk. Zie je zelf weer even als klant. Geloof jij het als iemand jou iets probeert te verkopen en zegt dat hij álles kan? Met zulke uitspraken zet je je geloofwaardigheid op het spel.

Wat als je niet onderscheidend bent?
Dan is het zaak om dat te worden. Stel jezelf de vraag: waar ben ik écht beter in dan anderen? Of waar kan ik beter in worden dan concurrenten? Als je dat doet, wordt je werk makkelijker én leuker.

Joop van Veelen is directeur van ProComm en oprichter van MenS (Marketing en Strategie). Hij heeft ruim 35 jaar ervaring in het zakenleven. Onder het motto 'twee weten meer dan één' fungeert hij als sparringpartner voor directeuren, dga's en
ondernemers.

procomm.eu/mens