Ik weet zeker dat elke onderneming erop vooruitgaat als zij de mensgerichte principes van impact leiderschap doorvoeren, aldus Arko van Brakel. Ik was onlangs bij een businessevent waar Arko van Brakel de spreker was. Arko is strategisch verbinder, ondernemer, spreker en bestuurder. Hieronder deel ik zijn levenslessen over goed leiderschap.

Leiderschap
Leiderschap begint bij het bouwen van een democratische, lerende organisatie met veel lef en vasthoudendheid. Als je niet de tijd neemt om je mensen te betrekken bij het identificeren van de organisatievorm en werkwijze die bij jouw bedrijf past, zal er weinig draagvlak zijn voor je plannen.

Als je nieuwsgierig durft te zijn naar de mensen om je heen, heb je de essentie van leiderschap te pakken. Want het belangrijkste criterium dat jouw succes als leider definieert, is je vermogen om anderen te laten groeien.

Groeien je mensen, dan groeit je bedrijf
Het is heel simpel: als de mensen in jouw bedrijf mogen groeien, groeit je hele bedrijf. Nieuwsgierigheid is daarbij een essentieel onderdeel van je leiderschapsstijl. Want als je niet nieuwsgierig bent naar anderen, zul je ook niet zo snel de talenten van je collega's herkennen. En als je niet aansluit op de talenten van je mensen, verzandt jouw poging om te delegeren al snel in 'iemand vertellen hoe hij zijn werk moet doen'.

Het resultaat is dat er veiligheid ontstaat waardoor de mensen om ons heen meer initiatieven durven te nemen. Nieuwsgierigheid en waardering zijn dan ook de grondbeginselen om aan vertrouwen te bouwen. Als je mensen groeien, groeit je bedrijf.

Groeien doen we samen
Je moet sommige verantwoordelijkheden durven loslaten. Daar staat tegenover dat je veel tijd hebt om een strategische koers uit te zetten gericht op groei op de langere termijn. Een groeistructuur is namelijk enorm gebaat bij vertrouwen en veilige werkomgeving. Ook dat moet je weer samen met je medewerkers doen.

Laat je mensen het op hun manier doen en niet op jouw manier. Je kunt alleen groeien als je ruimte geeft aan de ideeën van je collega's en de kwaliteiten van de mensen om je heen, zodat je herkent waar ze goed in zijn.

Harm Bleijenberg, relatiemanager bij Visser & Visser

www.visser-visser.nl