Elke dag komt er ontzettend veel data en informatie op ons af. Is het niet het verloop van de coronagolf of het verloop van de economische ontwikkelingen, dan is het wel de informatie binnen jouw onderneming over het aantal orders, bestellingen, de gemiddelde orderwaarde of via welk verkoopkanaal de order binnenkomt.

Deze data heeft waarde. Je kunt op basis van deze data beslissingen nemen en je onderneming sturen. De waarde van data kan nog worden vergroot als verschillende data wordt gecombineerd en verrijkt. Bijvoorbeeld door na te gaan bij welk klantprofiel je de meeste waarde kunt toevoegen. Is dat een klant die qua omvang groot is, of is dat juist een van de kleinere klanten? Data kan dan zelfs voorspellende waarde krijgen.

Om data goed te kunnen verrijken moet data te combineren zijn. Dit kan door de data te linken door middel van een zogenoemd ‘golden record’. Een golden record kan bijvoorbeeld een klantnummer zijn. 

Vaak zien we dat data in verschillende systemen wordt opgeslagen. Het combineren van data kan dan plaatsvinden door het bouwen van een datawarehouse dat gevoed wordt vanuit de verschillende systemen. Vergelijk een data-warehouse met het fundament van het creëren van waarde met jouw data. In dit datawarehouse wordt data vanuit verschillende bronnen gestructureerd opgeslagen en kan er worden gecombineerd door middel van het golden record.

Wij zien inmiddels steeds meer bedrijven data combineren en data een prominente plaats geven in hun strategie.

Wil je eens sparren over de mogelijkheden om meer waarde te creëren met jouw data?

Jaap van Beek is Partner bij Visser & Visser.

E: jvanbeek@visser-visser.nl
T: 06-42309351 

www.visser-visser.nl