In 2014 werden er slechts veertien van gefabriceerd en het is de enige auto ter wereld die heel veel kost en vrijwel niets anders te bieden heeft dan extreme autosportbeleving: geen ABS, ESP en stuurbekrachtiging. Ondernemer Henk Möhle is er zeker van: hobbymatig zal hij nóóit in een andere auto rijden dan in een Donkervoort, want naast het rijplezier speelt ook ,,de emotie van het ondernemerschap in voor- en tegenspoed’’ een rol.

Wat doe je in het dagelijks leven?
,,Ik ben investeerder in verschillende producten en branches. Op dit moment ben ik druk met het in de markt zetten van een betaalbaar Huisautomatiseringssysteem (e-Domotica). Het is een in eigen beheer in Nederland ontwikkeld, draadloos systeem dat in de 39 huurappartementen in Dompselaerstate hier in Barneveld standaard wordt ingebouwd.’’

Wat maakt deze auto zo bijzonder?
,,De D8 GTO is een sensationele wagen die te vatten is in de term ‘hevigheid’. Er zijn twee bijzondere aspecten aan deze auto. Allereerst de techniek. De auto weegt slechts 695 kg en heeft een 380 pk krachtbron. Het totale buizen hybride chassis weegt slechts 54 kg. De carrosserie is van lichtgewicht koolstof/kevlar. De auto is voorzien van de handgebouwde Audi 2,5L R5 TFSI. Het volle vermogen wordt alleen via de achterwielen op het wegdek gezet. Tweede bijzondere aspect is de Nederlandse ontwerper van deze auto: Joop Donkervoort. 36 jaar geleden startte hij met de verkoop en productie van Lotus 7 auto’s. Als je weet wat deze man in zijn carrière allemaal heeft meegemaakt! Diverse malen langs de afgrond van een faillissement gegaan, de ene na de andere tegenslag overwonnen. Joop houdt niet van franjes, toeters en bellen die nergens toe doen. Bij hem staan plezier en betrouwbaarheid op de eerste plaats. Zijn gevleugelde uitspraak is dat een auto niet 100 procent perfect hoeft te zijn: ,,Kwaliteit heeft een hart, perfectie niet.’’

Nodigt deze auto nadrukkelijk uit om hard te rijden?
,,De auto is gebouwd voor gebruik op straat, maar ook voor op het circuit. Het is een van de snelste straatlegale auto’s ter wereld. Om je een indruk te geven; van 0 -100 km/uur in 2,8 seconden en van 0 - 200 km/uur in 8,6 seconden. De topsnelheid bedraagt 270 km per uur. Maar een hoge topsnelheid is minder leuk dan het actief en snel accelereren. Dus mooie tochten rijden in de Alpen en Dolomieten is favoriet bij de eigenaren. Ook een bijzonderheid aan de wagen is dat je tijdens het rijden alleen maar leuke reacties krijgt van medeweggebruikers. Opgestoken duimen, mensen die uit hun auto hangen om een foto te maken, dat soort dingen.’’

Wat was je allereerste auto?
,,Mijn eerste auto was een Simca 1100 en dat is zo’n 40 jaar geleden.’’

Wat is je volgende auto?
Mijn volgende auto voor werk zou ik echt nog niet weten. Voor de hobby zal er nooit een ander merk komen dan Donkervoort. Door met deze auto rond te rijden is er naast het plezier van het rijden ook de emotie van het ondernemerschap in voor- en tegenspoed. Lees de biografie van Joop Donkervoort maar eens, geschreven door mijn vriend en Donkervoort-liefhebber Koos Woltjes.

e-domotica.com