De rubrieksnaam Business Bolides zegt het al: een BusinessBolide is geen plezierrijtuig. In het geval van Frans Hazekamp van Cooster coaching accountants maken we echter een eenmalige uitzondering. De Cooster-directie verplaatst zich namelijk regelmatig in een Porsche 911 uit 1968. Hazekamp beoefent zijn rallyhobby samen met zakelijk partner Jan van Leeuwen. De rolverdeling in de auto vertaalt zich naar de praktijk.

Want wat is de daadwerkelijke zakelijke auto? 

,,Mijn reguliere zakelijke kilometers – zo’n 30.000 op jaarbasis – rijd ik in een Golf GTI Clubsport met 290 pk. Nog net iets sneller dan de Porsche (210 pk). Maar ‘de oude dame’, zoals we haar liefkozend noemen, is mijn trots. Er zit dan wel geen abs, pdcc, psm of stuurbekrachtiging op, maar het is wel een auto boordevol rdp: real driving pleasure.’’

Hoeveel kilometers maakt de oude dame?
,,Toch wel zo’n 7.000 op jaarbasis, schat ik. Ik rijd er alleen rally’s mee. Jaarlijks hoogtepunt is de Historic Tulpenrallye, die start in Italië en finisht in Noordwijk. We ontmoeten daar veel ondernemers. Jan van Leeuwen is mijn navigator. Erg leuk om samen met je zakelijk partner te doen. We zijn even fanatiek. Dit jaar hebben we de Kiwanis Midzomeravondrally gewonnen. De beker staat te schitteren op kantoor.’’

Flink doorrijden is je dus niet vreemd?
,,Mijn rijstijl is wel vrij pittig inderdaad. Eén van onze Cooster-motto’s is: Altijd op tijd bij de klant. Om dat te halen moet je af en toe flink het gaspedaal intrappen.’’

Wat is er zo mooi aan juist deze 911?
,,Ik heb twee jaar gezocht naar een geschikte klassieker. Om de Tulpenrally te mogen rijden moet hij van voor 1972 zijn en deze had de juiste specificaties. Hij heeft ooit de Porsche Classic Car Challenge gewonnen en in het Porsche museum gestaan. Onder de kofferdeksel staan nog de handtekeningen van Gijs van Lennep en Ben Pon. Zelf heb ik hem nu twee jaar. Voordeel: klassiekers als deze worden steeds meer waard. Een goede belegging. Je blijft toch accountant.’’

Jij stuurt, Jan navigeert. Is dat op kantoor ook de rolverdeling?
,,Een beetje wel. Hoewel, bij rallyrijden is de navigator de baas in de auto. Op kantoor wil die verdeling nog wel eens wisselen hoor. Als je het samen maar eens bent over de koers. Dat we samen rijden is er een beetje ingeslopen. Ik deed het vroeger al met mijn vader, maar op gegeven moment dacht ik: die Jan kan wel eens een hele goede navigator zijn. En dat bleek. Je moet elkaar goed aanvoelen. Aanvullen ook. En zeker als je op tijd rijdt moet je niet gestrest raken. Kalmte brengt je verder. Dat is zakelijk precies zo.’’

Wat is je absolute droomauto?
,,Een Porsche GT3. Geweldige auto. Een Porsche stuurt gewoon magnifiek.”

Is het in de accountancy nog van belang wat je rijdt?
,,Als jij je werk goed doet, maakt het klanten echt niet uit wat je rijdt. Sowieso is een Golf een bescheiden auto. Alleen de liefhebber ziet wat een mooie auto het echt is. Qua lease laten we onze mensen ook redelijk vrij, maar het moet wel betaald worden natuurlijk. De bijtelling geeft vaak de doorslag. Je moet een auto rijden die bij je situatie past. Tenzij dat een Citroën Cactus is. Dat vind ik niet zo’n goed idee...”