Rob Vink: 'Er moet een dikke motor in zitten'
Als nieuweling binnen het familiebedrijf kreeg Rob Vink te horen dat hij niet in zijn eigen ‘dikke bak’ naar de klant mocht. Dat was niet netjes. Vele jaren en auto’s later is Rob Vink inmiddels algemeen directeur en de trotse eigenaar van een pick-up Chevrolet Silverado. ,,Dikker worden ze niet.”
Wat was die beruchte eerste auto?
,,Een Mercedes 300D. Die was van mij, en mijn oom zag me er liever niet zakelijk in rijden, maar dat deed ik natuurlijk wel. Een aantal maanden later moest ik dan toch echt overstappen op een Toyota Hi-Lux. Een pick-up, net als nu, maar met een klein motortje. Ik vond hem vreselijk.”
Wat zoek je in een auto?
,,Ik moet er blij van worden. Rijden vind ik één van de allermooiste dingen in het leven. Ik ga ook liever met de auto op vakantie dan met het vliegtuig. Er moet wel een dikke motor in zitten en hij moet niet te klein zijn. Daarom rijd ik meestal Amerikanen. Als ik een dag geen auto heb, voel ik me erg onthand.”
Dat zal niet snel gebeuren, want er is nog een auto toch?
,,Klopt, zakelijk rijd ik nog een Dodge Charger SRT8, een vierdeurs. Maar die pak ik alleen als ik lange afstanden moet rijden. Dat gebeurt niet heel vaak. In de praktijk zie je me dus meestal in de pick-up.”
En wat maakt juist deze pick-up bijzonder?
,,Dat je er alles mee kunt doen. Er past met gemak vijf man in, maar je kunt ook flink wat vracht meenemen. Op vakantie gaat de motor, een Triumph Bonneville, achter op de pick-up mee. Plus, het is een prima werkbank. Als ik aan het timmeren ben gooi ik de klep open en zagen maar.”
Nodigt hij ook uit om hard te rijden?
,,Nee, dat doet een Amerikaan per definitie niet. De Charger daarentegen is met z’n bijna 500 pk absoluut een scheurijzer. De pick-up rijdt relaxter. Soms is het gas intrappen wel leuk, maar met de jaren ben ik wat rustiger geworden. Dan neem je meer tijd voor je rit en heb je tijd voor andere dingen. Zoals filosoferen…”
Is een auto belangrijk in jouw business?
,,Minder dan vroeger. Een nette auto is belangrijk, want als een leverancier aankomt in een krakkemikkig autootje, dan heb je toch een bepaald beeld bij zijn werk, maar het is vooral iets van deze regio dat mensen denken: zo, die heeft ze al verdiend. Dat zie je in de rest van het land minder. Een auto moet bij je branche passen. Wat dat betreft kan ik veel maken, want grote voertuigen met enorme pk’s zijn bij ons dagelijkse kost.”