Wim Hartkamp: 'Het gaat om de pk's'
Voor sommige ondernemers is een auto puur een vervoersmiddel. Voor Wim Hartkamp van Hartkamp Installatie Techniek ligt dat anders. Met maar liefst vier exemplaren in de garage mag zijn liefde voor Jaguars gerust een gepassioneerde hobby genoemd worden. ,,Misschien had ik de autobusiness in gemoeten.”
Toch is het bij een hobby gebleven?
,,Ik ben een absolute autoliefhebber. Maar met een eigen bedrijf ben je zo druk dat je niet aan sleutelen toekomt. Dat blijkt wel: aan mijn klusauto, een Jaguar coupé uit ‘76, werk ik inmiddels 25 jaar. Lange tijd koos ik zakelijk voor ‘normale’ auto’s. Maar ik ben een emotiemens en in de nieuwe zakelijke auto’s zit geen emotie meer, geen passie. Deze Super V8 die ik nu rijd is de tweede die ik gebruik als dagelijkse auto.”
Wat is er zo bijzonder aan de Jaguar Super V8?
,,Hij is zeldzaam én heeft precies de uitvoering die ik altijd wilde: zwart, met beige lederen bekleding en een flink vermogen. De ultieme droom. Het allerbelangrijkste in een auto vind ik het uiterlijk, dat geeft karakter. Dit is de laatst geproduceerde Jaguar met deze klassieke lijnen. En het leuke is dat hij oogt als een moderne auto, maar toch van 2003 is. Een semi-klassieker. Met 400 pk onder de motorkap is het sowieso een wolf in schaapskleren. Niemand die dat verwacht.”
Nodigt hij uit tot hard rijden?
,,Ik heb best een pittige rijstijl. Bij mij draait het om de pk’s: passie en karakter. Ik houd wel van doorrijden. Met deze auto heb ik in Duitsland een keer de 270 km/u gehaald. Dat verwacht niemand van zo’n auto, maar ik houd iedereen bij. Dat wil dan toch nog wel met zo’n oudje.”
Zo’n oudje is niet zo groen als nieuwe auto’s...
,,Klopt, maar een echte auto loopt op benzine. Nou is het brandstofverbruik van deze wel vrij pittig, maar we werken met Hartkamp Installatie Techniek vooral in de omgeving. Door die korte afstanden is het verbruik vergelijkbaar met een moderne auto. Althans, dat gebruik ik als dekmantel om hem te kunnen rijden, haha. Door de leeftijd schrijf ik nauwelijks iets af natuurlijk, dus onderaan de streep is het toch zakelijk een goede investering.”
Is een auto belangrijk in jouw branche?
,,Ja, men kijkt toch wel naar je auto. Vroeger paste ik me heel erg aan, maar inmiddels heb ik een leeftijd bereikt waarop ik daar niet zo gevoelig meer voor ben. Wel heb ik een paar jaar geleden bewust mijn Audi X5 aan de kant gezet, toen de crisis toesloeg. Ik kon die niet met goed fatsoen blijven rijden. Toen kwam de eerste Super V8, die ik twee jaar reed. Hij ziet er aan de ene kant uit als een luxe sedan, dus mensen vragen soms: kan dat wel? En als je dan uitlegt dat hij al dertien jaar oud is, heb je meteen een leuk gesprek. Ik krijg sommige mensen zelfs helemaal om. Dan worden ze zo enthousiast dat ze zelfs overwegen om zelf een semi-klassieker te gaan rijden.”
Wat wordt de volgende zakelijke bolide?
,,Deze auto is zo schaars en het geeft zo’n kick om erin te rijden, dat ik eigenlijk geen wensen meer heb. Als je het hebt over echt bijzondere auto’s: een Aston Martin zou ik ooit nog wel willen hebben. Dat is toch wel de droom na de droom.”