Mensen vragen mij wel eens hoe het komt dat ik kan werken als coach. Je hoort toch best hele persoonlijke verhalen die niet altijd even leuk zijn? Een mooie zin waarin twee eufemismen van jewelste zitten verpakt. Natuurlijk zijn de verhalen die ik hoor persoonlijk, alleen maar zelfs. En inderdaad, mensen komen juist bij een coach door iets dat onprettig is.

Hoe ik mijn werk kan doen zonder die verhalen onder mijn huid of in mijn hoofd te laten kruipen? Simpelweg door te beseffen wat van mij en wat van de ander is. Het verhaal dat ik hoor, verdrietig, boos of intens schrijnend, dat is het verhaal van mijn coachee. Als ik daar over zou gaan huilen of boos worden, dan neem ik het verhaal van mijn coachee over. Het is juist de kunst om het verhaal te laten bij wie het hoort. Daar doe ik de ander recht mee, want daarvoor is die persoon per slot van rekening bij mij. De vragen die ik stel, komen in mijn geval voort uit nieuwsgierigheid. En die kán ik gemakkelijk zo ervaren, omdat ik geen onderdeel ben van het verhaal dat mij verteld wordt.

Dat geldt niet voor jou als manager of DGA, als je met iemand van je bedrijf in gesprek bent en je merkt een ondertoon in iemand zijn verhaal op, of er wordt zijdelings een irritatie kenbaar gemaakt. Dan ben je wel onderdeel van het verhaal en wellicht is zelfs de hoofdrol voor jou weggelegd!

Je hebt in zo’n geval vast honderden mogelijkheden om te reageren, maar ik zet even twee opties naast elkaar.

Optie 1: je vraagt die persoon, zodra je dat op volledig neutrale toon kunt, om eens toe te lichten hoe het komt dat iemand op die manier iets deelt.
Optie 2: je houdt je mond, vertrekt geen spier en denkt er het jouwe van.

Optie 2 licht ik hier niet toe, anders dan te schrijven dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken. Optie 1 is complexer en uitdagender. Uitdagend omdat er een beerput over je heen kan komen (vooral als je eerder altijd optie 2 hebt gehanteerd), complexer omdat je onderdeel van het verhaal kunt zijn.

En toch ook dan, of misschien wel júist dan, is het de kunst om het verhaal van de ander te horen. Op die manier wordt het niet jouw verhaal of een nieuw script voor het bedrijfstheater, maar creëer je de mogelijkheid om te werken aan een constructieve oplossing.

Hilde Brouwer is sparringpartner en inspiratiecoach voor ondernemers.

www.summitcoaching.nl