Waarom je niet moet werken aan je bedrijf
Als ondernemer weet je als geen ander: je bedrijf is nooit af. Er is altijd wel iets te verbeteren. In je producten of diensten, binnen je teams, in de marketing. Dat voelt waarschijnlijk goed en veilig. Maar je zet pas écht stappen als je ook jezelf verbetert.
Jij als ondernemer, als mens. Dát vinden veel ondernemers spannend. Want dan gaat het over jou. En niemand anders. Waarom dat belangrijk is? Omdat wie jij bent, terugkomt in je bedrijf. Dat zie je vaak terug als er nieuwe medewerkers in dienst komen. Die worden niet alleen ingewerkt op de inhoud, ze krijgen ook de cultuur van het bedrijf mee. Hoe wordt er gecommuniceerd? Hoe is de sfeer onderling? Hoe gaan we om met stress of tegenslagen? Vragen we makkelijk om hulp? Die ongeschreven gedragsregels, komen ergens vandaan.
Een bedrijfscultuur ontstaat niet op basis van wat het meest efficiënt is of het meeste geld oplevert. Sterker nog, soms kost een bedrijfscultuur ontzettend veel geld. Wil je daar verandering in brengen? Dan kun je dure consultants inhuren en programma’s laten samenstellen voor je teams. Om er dan achter te komen dat gedrag in de praktijk vaak niet verandert. Simpelweg omdat jij niet veranderd bent.
Hulp bij betere prestaties
Als coach help ik ondernemers om aan de slag te gaan met persoonlijke eigenschappen die de groei van hun bedrijf in de weg staan. Ik graaf niet naar de psychologische hobbels die je hebt meegemaakt in je leven. Dat doet een psycholoog of therapeut. Ik help je om tot betere prestaties te komen.
Dat is alsnog best confronterend. Een goede coach houdt je steeds de spiegel voor waarvan je zelf liever wegkijkt. Daarbij passeren eigenschappen de revue waarvan je diep van binnen weet dat ze minder charmant zijn. Het is belangrijk dat je die karaktertrekken onderkent en snapt waar ze vandaan komen. En dat gaat het snelst én best als iemand anders je op die eigenschappen attendeert.
Dus ja, het voelt misschien niet zo comfortabel om een coach in te schakelen. Maar als ondernemer weet je: het gaat om het resultaat. Als jij gedragsverandering kunt verankeren in hoe jij bent als mens, dan is de verandering blijvend. En op die manier ben je in staat om de cultuur binnen je bedrijf positief te beïnvloeden en tot betere prestaties te komen.