Aanloopstraten - ook wel B- en C-locaties genoemd - hebben een belangrijke functie voor ons centrumwinkelgebied. Juist door aanwezigheid van speciaalzaken en horecabedrijven geven deze straten een bijzondere kleur aan het karakter van onze dorpen. Door de lagere huurprijzen zijn onze aanloopstraten bovendien een broedplaats voor startende ondernemers.

Wel zal er voor het gehele centrumgebied intensief moeten worden samengewerkt tussen winkeliers, vastgoedeigenaren, makelaars, de gemeente en de centrummanager om de dorpen attractief en concurrerend te houden ten opzichte van steden in de nabije omgeving. Voor het bestaande centrum is het noodzakelijk om te kiezen voor krachtige concepten om de leegstand in het kernwinkelgebied het hoofd te bieden. Alle betrokkenen dienen oog te houden voor optimale bereikbaarheid, evenwichtige spreiding van het aantal parkeerplaatsen, een schoon en ook zeker veilig winkelgebied. Verder moet geïnvesteerd worden in het vergroten van de passantenstroom door samen acties en evenementen te organiseren en serieuze aandacht te schenken aan de uitstraling van het vastgoed en de openbare ruimte.

Helaas krijgen door de crisis en het veranderende consumentengedrag de winkeliers met hoge huren het steeds moeilijker. Dit resulteert in leegstand van diverse winkelruimtes en steeds lagere huurprijzen, zelfs midden in het winkelcentrumgebied op A1-locaties. Hierdoor komt de functie van aanloopstraten (B- en C- locaties) onder druk te staan. Retailers geven namelijk de voorkeur aan A1-locaties en verplaatsen hun winkel daar naar toe. De verwachting is dat, door de algehele, afnemende vraag naar winkels en horecapanden, de leegstand in aanloopstraten de komende jaren verder zal toenemen. Uitzondering zijn de kansrijke aanloopstraten die een directe aansluiting hebben op het A-gebied.

Kansarme aanloopstraten kunnen goede mogelijkheden bieden voor functiewijziging, bijvoorbeeld naar dienstverlening, scholen, wonen etc. Bezit u vastgoed in een aanloopstraat? Informeer dan naar de mogelijkheden die er vanaf 1 november zijn. Omdat de Crisis- en herstelwet een permanent karakter heeft gekregen, zijn de regels behoorlijk verruimd ten opzichte van wat er mogelijk was met de vorige regeling.

Gerben Hartkamp RMT,
Midden Nederland Bedrijfsmakelaars

www.mnm-bog.nl