In 9 seconden: wat is jouw bedrijfsmissie? Gelukt? Chapeau! Dan werk jij doelgericht aan je bedrijf. Je visie en missie leiden jou door de dagelijkse beslommeringen en geven groei op de lange termijn. Want een visie en missie is niet iets wat je wegstopt in de la van je bureau of op een pagina van je website. Het is ook geen opsomming van veelal uitgeholde woorden als duurzaam, mvo, persoonlijk, korte lijnen en afspraak=afspraak.

Wat is een visie? Een visie is een wereldbeeld, een mensbeeld, een marktbeeld. Waar denk jij dat deze wereld naartoe beweegt? Wat is je verwachting van de toekomst? Hoe denk jij dat de mens in elkaar steekt? Dat is een visie. Merk op dat hierin nog niet staat wat jij als bedrijf daaraan gaat doen.

Een voorbeeld: If you have a body, you’re an athlete - Nike
Een kind hoort niet in een oorlog thuis. Nooit. - Warchild

Waarin verschilt een missie van een visie?
In je missie ga je beschrijven waarom jouw bedrijf bestaat. Wat ga jij toevoegen aan deze wereld? Je missie is bij voorkeur kort en moet inspireren en motiveren. De missie beantwoordt als het goed is twee vragen: 1. Waarom kom jij iedere dag je bed uit? 2. Waarom is dat van belang voor anderen? De missie is per definitie niet tijdgebonden. Het moet in het oneindige nagestreefd kunnen worden. Een missie is in het belang van de ander. Een dienende opstelling naar de mens en de wereld. De voorbeelden: To bring inspiration and innovation to every athlete in the world - Nike Wij maken blijvend verschil door kinderen te beschermen tegen geweld (...) en inspireren we zoveel mogelijk mensen om mee te doen - Warchild

Wat heb je eraan?
Een goede visie en missie geeft richting aan alles wat er beslist wordt in het bedrijf. Het inspireert medewerkers om er elke dag weer 100% voor te gaan. Een bedrijf met een heldere missie is een bedrijf waar je graag wilt solliciteren. Reclame-uitingen zullen eenduidig en krachtig zijn. En je klanten weten waarom ze voor jou kiezen en niet voor je concurrent. Je visie en missie zullen zeker bijdragen aan het resultaat van je bedrijf. Of is het toch andersom: gaat jouw bedrijf bijdragen aan het behalen van de missie?

Helmert van Reenen is eigenaar van MooiMerk. Sinds 2006 werkt hij met zijn creatieve team aan merkbaar resultaat voor bedrijven uit de regio. Deze columns  zijn terug te lezen op mooimerk.com/online-magazine

www.mooimerk.nl