Marketingtrends die werken voor jouw merk
Big data, machine learning, marketing automation; een ver-van-mijn-bedrijf-show zul je denken. Toch zijn er voor jou als mkb-er ook interessante marketingtrends die de moeite waard zijn.
Social media = storytelling
Ken je Scotch & Soda? Een gaaf kledingmerk met Amsterdamse roots. Ze hebben alle plekken ter wereld gefilmd die ook Amsterdam heten. Een prachtige manier die de kernwaarde van je bedrijf creatief overbrengt. Storytelling is dé manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Video is een perfect middel, want 80 procent van de socialmediagebruikers bekijkt liever een video, dan dat ze een blog lezen. (Ja inderdaad, jij hoort op dit moment tot die 20 procent.) Vertel dus altijd je verhaal. Desnoods met woorden.
Persoonlijk contact op het web
Op een website voor luxe vlees kreeg ik via de chat tips van de vleesspecialist zelf. Ik werd zó goed geholpen dat ik direct besteld heb. Persoonlijk contact maakt ook online het verschil! Voorzie je websitebezoeker van de juiste informatie. Via chat, maar ook met uitlegfilmpjes, kennisblogs, klantcases; noem maar op. Je bezoeker moet zichzelf overtuigen met jouw informatieaanbod.
Personeel als visitekaartje
Over persoonlijk gesproken; wie kan er beter vertellen over jouw bedrijf dan je personeel? Enthousiast personeel overtuigt pas echt goed. Ook richting sollicitanten. Zoek eens op YouTube naar ‘politievlogger Jan-Willem’ of ‘VUmc vlog’. Gewoon enthousiast over je werk vertellen. Zo simpel kan het zijn. Het hoeft niet professioneel te zijn. Echte inhoud en frequentie zijn belangrijker.
Personalisatie 2.0
Maar wat kunnen we leren van de grote corporates? Wees extreem persoonlijk. Niet alleen in de aanhef, maar ook via persoonlijke content. Speel in op de behoeften van specifieke klantgroepen. Op deze manier sluit je nieuwsbrief perfect aan op de behoefte van de klant. Toegevoegde waarde in plaats van vervelende reclame.
Kansen voor het oprapen dus. Onthoud: dit is geen hogere wiskunde. Welke marketingtrend past het beste bij jouw bedrijf? Mijn tip: begin gewoon, geniet van het proces en profiteer van het resultaat. Een succesvol jaar toegewenst!
Helmert van Reenen is eigenaar van MooiMerk. Sinds 2006 werkt hij met zijn creatieve team aan merkbaar resultaat voor bedrijven uit de regio.